VMS Group henter stor ordre til krydstogtrederi
I Frederikshavn glæder VMS Group sig i disse dage over en ordre på fire generatorsæt baseret på de nye, miljøvenlige motorer L250 og V250 fra GE Transportation. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Kunden er krydstogt- og ekspeditionsrederiet Lindblad Expeditions, og den store ordre er ifølge VMS er resultat af, at virksomheden i sin nuværende form rummer alle de kompetencer, der skal til for at løfte så stor og kompleks en opgave.
Leveringen af motorerne er planlagt til foråret 2019, og de nye dieselmotorer lever op til de skrappe krav om reducering af NOx-udledning og udledning af sodpartikler, som stilles i regelsættene EPA Tier 4 og IMO Tier III fra hhv. Environmental Protection Agency og den Internationale Maritime Organisation, IMO.
Teknologien bag motoren overflødiggør ikke bare behovet for et SCR-efterbehandlingssystem (Selective Catalytic Reduction). Den gør det også unødvendigt at opbevare eller bruge urea om bord, og frigør dermed både last- og tankkapacitet samt sparer alle de udgifter, der er forbundet med indkøb, installation samt vedligeholdelse af dette ekstra udstyr.
Kombinationen af ingen SCR-efterbehandling, ingen doserings- og overvågningsudstyr eller urea-tanke sparer op til 75 pct. plads og reducerer kompleksiteten af skibsdesign og værftets installationstid og omkostninger. Motorerne består af et opgraderet kontrolsystem, HP Common Rail brændstofsystem, to-trins turbolader og avanceret recirkulation af udstødningsgas (EGR).
- Der er primært to årsager til, at rederiet vælger at installere den nye motor. Dels sender man et klart signal om miljøbevidsthed og social ansvarlighed, dels er pladsen alfa og omega på et skib, og eftersom der er tale om et ekspeditions- og krydstogtskib, stilles der ligeledes store krav til reduktion af støj og vibrationer af hensyn til skibets gæster. Det har stillet store krav til designet, siger Kim Rasmussen, salgsdirektør i VMS Group, i pressemeddelelsen.
Lindblad Expeditions er et marinebaseret rejseselskab med hovedkontor i New York og med marinedriften baseret i Seattle. De tilbyder skibsekspeditioner til seks verdensdele, herunder også polarområderne, og det nye skib bliver det 8. i flåden. Det skal bygges på Ulstein Værft i Norge.