23948sdkhjf

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Som Søfart skrev i forbindelse med DFDS’ ordre på nye ro/pax-færger hos Guangzhou Shipyard International i sidste uge, kontraherede MSC Group (Grandi Navi Veloci) og Onorato Armatori (Moby Line) næsten samtidigt fire store cruise-orienterede færger ved samme værft.

Nu meddeler danske OSK-Ship Tech, der også har været rådgivere for DFDS ved den aktuelle ordre, at de har fået ordren på konceptdesignet til de fire ro/pax-færger til det sydeuropæiske konsortium. Et projekt, som OSK-Ship Tech betegner som verdens hidtil største færgeordre.

- De danske skibsingeniører fra OSK-Ship Tech tegner sig nu ind i historiebøgerne med konceptdesignet af de fire luksusfærger, der udgør verdens hidtil største færgeordre, meddeler den danske rådgivende skibsingeniørvirksomhed i en pressemeddelelse.

Mangeårig relation

Det er et mangeårigt samarbejde mellem OSK Ship Tech og både værft og rederi, der nu udmønter sig i dette projekt, oplyses det endvidere.

- Det er vores to største kunder, der nu laver forretning sammen, så for os er der tale om et drømmescenarie, hvor der med afsæt i tidligere projekter og succesfuldt samarbejde bliver peget på os som designer. Projektet er signifikant, og ordren er en fantastisk anledning til at bringe vores kompetencer, værftets styrke og rederiernes mange års samlede erfaring i spil, siger CCO i OSK Group, Anders Ørgaard.

Ro/pax-færgerne får hver en kapacitet på 3.765 lanemeter og bliver indrettet med 536 kahytter, der giver plads til i alt 2.500 passagerer. Apteringen får et moderne, ’rent’ look og designes med udgangspunkt i passagerbehov og rummelighed. Teknologisk bliver færgerne såkaldt LNG-Ready og med de seneste teknologier for energiudnyttelse.

Globalt førende

Det italienske færgerederi Grandi Navi Veloci under MSC Group aftager to af færgerne, og de resterende to leveres til det italienske rederi Onorato Armatori. Kontrakten rummer en option på yderligere fire færger af samme type.

OSK Groups administrerende direktør Jacob Thygesen placerer med den aktuelle ordre den danske virksomhed med helt fremme på globalt plan i forhold til færgedesign.

- Både for danske forhold, men også på verdensplan er der tale om en på alle måder signifikant færgeordre i ro/pax-markedet. At OSK-Ship Tech er med om bord i en kontrakt af denne størrelse er noget, vi er utrolig stolte af, og det viser, at vi nu er blandt de få designere globalt, der spiller med om verdens største designprojekter, udtaler Jacob Thygesen.

Den første af de fire ro/pax-færger skal ifølge planen leveres til Grandi Navi Veloci i 2021.

Læs også: DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

Læs også: Nyt fokus på skibsindretning bag overtagelse af arkitektvirksomhed

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116