23948sdkhjf

Færgen skaber ø-omtale for 24 millioner kroner

Rederiet Færgen har opgjort værdien af årets medieeksponering af de danske øer. Resultatet lyder på 24,5 millioner kroner, hvilket er rekord

Hvert år opgør Færgen værdien af den medieeksponering, som rederiet skaber for de danske øer. Således også i 2017, hvor resultatet af PR-indsatsen i Danmark, Sverige og Tyskland lyder på 24,5 millioner kroner. Det er alle tiders rekord for medieomtalen af øerne og en vækst på hele 44,2 procent i forhold til 2016.

- Det er en klassisk win-win-situation, fordi positiv opmærksomhed omkring øerne resulterer i øget turisme, hvilket betyder, at vi i sidste ende sælger flere færgebilletter. Samtidig er omtalen på længere sigt med til med at skabe flere arbejdspladser og øget bosætning i de små samfund, siger Lindy Kjøller, salgs- og marketingchef i Færgen.

Inden for PR-branchen bliver værdien af medieomtale i aviser, magasiner, tv, radio og onlineeksponering sidestillet med værdien af annoncering i de konkrete medier. På den måde kan det opgøres, at Færgen i 2017 har stået bag medieeksponering, som i annonceform ville have kostet 24 millioner at skabe.

Dertil skal lægges et ikke opgjort beløb, som Færgen har investeret i markedsføring af øerne i form af annoncer og anden form for reklame.

Bornholm er den store vinder
Færgen sejler til henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Langeland og Lolland via i alt syv forskellige ruter. Topscoreren blandt dem alle er ubetinget Bornholm, som via Færgens PR-arbejde i 2017 har opnået medieomtale for 5,4 millioner kroner.

Ifølge Lindy Kjøller skyldes den store interesse omkring øerne i høj grad også det løbende promoveringsarbejde foretaget af øernes turismeorganisationer samt en generel vækst i kvaliteten af øernes turismeprodukt i de seneste år.

- De danske øer har helt uden sidestykke det bedste kystferieprodukt i Danmark. Her er vand og strand, gode forhold til outdoor-aktiviteter og en række spændende events hele året rundt. I forhold til turisme har øerne et enormt potentiale, siger han.

Færgen har netop opgjort trafiktallene for 2017, og også de tegner et billede af stigende interesse for ø-ferie i Danmark. Således er der for fjerde år i træk tale om vækst i færgetrafikken til alle de øer, som rederiet har ruter til. For tre af syv ruter er der sågar tale om alle tiders trafikrekorder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125