23948sdkhjf

Rederierne efterlyser ens havnestatsregler

Nationale særkrav for sikkerheden på skibe, der anløber havne i udlandet, gør det svært for danske skibe at arbejde i udenlandske havne. Danske Rederier efterlyser et fælles internationalt regelsæt

Små højhastighedsfartøjer under 500 bruttotons, som ofte bruges til at servicere vindmøller, er på grund af deres størrelse ikke er omfattet af fælles internationale regler. Skibene er derfor godkendt i henhold til danske regler, som ligner de regler, der gælder i de øvrige lande rundt om Nordsøen.

Det vækker derfor undren hos Danske Rederier, at skibene i et stigende omfang bliver mødt af krav om omkostningstunge certificeringer og opfyldelse af havnestatens krav, når de anløber og arbejder fra udenlandsk havn. Skibene bør have mulighed for at blive godkendt i henhold til ét regelsæt, som er gældende i alle lande, mener Danske Rederier.

- Når reglerne ligner hinanden, og havnestaten kræver et syn af skibet, men ofte ikke finder anledning til at stille større sikkerhedsmæssige krav til skibene, er det nærliggende at antage, at der kan ligge en protektionistisk dagsorden bag denne tilgang, siger Søren Enemark, chefkonsulent i Danske Rederier.

Internationale regler er løsningen
For de fartøjer, der medfører Industrial Personnel (IP) - en person, der hverken er passager eller besætningsmedlem, som f.eks. en vindmølletekniker, der har gennemgået et lægetjek og taget et søsikkerhedskursus - eksisterer der i dag kun nationale regler i de enkelte lande, som dog ligner hinanden. Skibstypen, som transporterer disse personer, er generelt mindre, men hurtiggående letvægtsfartøjer, som er bygget efter principperne i den internationale søfartsorganisation IMO´s regelsæt for højhastighedsfartøjer, den såkaldte HSC kode. Men selv om landenes nationale regler ligner hinanden, stilles der krav om, at skibene skal have godkendelser fra søfartsmyndighederne i de havne, som skibene anløber eller arbejder fra. 

Danmark ønsker ét fælles internationalt regelsæt for IP-skibene, idet det vil løse kravet om nationale godkendelser fra de havnestater, skibene arbejder fra. Rederiet vil med et internationalt certifikat i hånden ikke blive stillet overfor nationale særkrav. Hovedparten af IMO landene står dog fast på, at de nye regler kun skal gælde for skibe over 500 bruttoton. Det er problematisk, mener Danske Rederier.

- Internationale regler for IP-skibene vil skabe bedre ensartet markedsadgang. Der er slet ingen tvivl om, at nye regler for IP skibe er en meget vigtig sag - især, da langt størstedelen af medlemmernes IP skibe er mindre end 500 bruttoton – og mange af disse skibe arbejder i udenlandsk havn. En fælles international standard er den eneste langsigtede løsning på de problemer, sådanne skibe står overfor, siger Søren Enemark. 

IMO’s underkomite for skibsdesign og konstruktion (SDC) mødes den 22. til den 26. januar i London, hvor én af de tekniske arbejdsgrupper skal udarbejde internationale regler for IP-fartøjer. Teknikere fra alle søfartsnationer, herunder Søfartsstyrelsen i Danmark, har i det forgangne år givet deres bud på, hvordan et fælles regelsæt kan se ud.

 

Kilde: Danske Rederier

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109