23948sdkhjf

Skangas-CEO: LNG-netværket fungerer, men lav oliepris truer

Topchefen for førende nordisk LNG-leverandør lover at kunne levere gas til alle skibe i Norden, bl.a. via lastbiler, der kan dække store områder - Kimmo Rahkamo anerkender dog, at den lave olierpris udgør en udfordring
Skangas er den største LNG-(skibs)supplier i Norden og havde sidste år over 600 bunkringsoperationer. Alligevel udtrykte DFDS og Unifeeder i sidste uges Søfart kritik af LNG-netværket i Europa, som man ikke anser som tilstrækkeligt udbygget til, at man kan gå over til LNG i stor skala.

Men det er CEO i den finsk-norske virksomhed, Kimmo Rahkamo, ikke helt enig i.

- Fra Skangas’ synspunkt er infrastrukturen der allerede. Vi kan betjene alle marinekunder og skibe i Norden på nuværende tidspunkt, siger han i et interview med Søfart, men erkender samtidig, at der kan være redere for hvem infrastrukturen skal udbygges yderligere, inden det er rentabelt at gå over til LNG. Og det bliver den også, understreger han.

Hvornår siger eksempelvis DFDS, at nu er infrastrukturen god nok?

- Det er svært at sige, men på nogle områder er den der som sagt allerede. Vi bunkrer jo skibe i Norge, Finland og Sverige, og vi har netop indviet ’Coralius’, som både er et bunker-skib, men også et supply-skib. Infrastrukturen er dermed på vej til at blive udbygget, og vi taler pt. med en række potentielle kunder, som jeg ikke kan løfte sløret for endnu.

Fleksible bunkerstationer

Kimmo Rahkamo tilføjer, at der udover de velkendte store flydende bunkerbarges også findes små, faste bunkertankere på land.

- Det er jo ikke kun os, som tilvejebringer LNG, andre firmaer gør lignende ting. Så infrastrukturen er på vej, langsomt, men sikkert, og jeg er meget sikker på, at infrastrukturen nok skal blive tilstrækkelig inden længe.

Hvem er jeres største konkurrenter?

- Det er Aga, men også store spillere som Shell og Engie er begyndt at fokusere på LNG, hvilket jo siger en del. Mere udbredt LNG-bunkering kommer løbende. Nogle er mere optimistiske end andre, men for rederne er det relevant, når du køber et nyt skib med 20-30 års horisont, at man ved, man får reduceret udledningen af svovl etc.

Hvad er jeres muligheder for at samarbejde med konkurrenterne om at udbrede LNG?

- Vi er helt fokuseret på, hvad vi gør, for det er svært at samarbejde uden at komme i konflikt med konkurrencelovgivningen. Der er imidlertid masser af potentielle spillere, som kan komme ind i markedet.

Hvilke LNG-stationer har I på vej?

- Vi er ved at gøre et nyt anlæg færdig i det nordlige Finland, og vi servicerer desuden en række eksisterende projekter - eksempelvis er Hirtshals (den eneste danske LNG-bunkerstation pt., red) ’vores’ anlæg, og vi er medlem af et konsortium med flydende biogas, der skal benyttes som bunkergas i Hirtshals, siger Kimmo Rahkamo og tilføjer:

- Vi arbejder også med lastbiler, som kan køre ud fra de faste terminaler med LNG til, hvor det nu skal bruges. Sidste år havde vi 4.300 lastinger med lastebiler til skibe og landfast industri.

Oliepris afgørende

Direktøren fra Skangas mener overordnet, at LNG-supply-sektoren har den nødvendige støtte fra det politiske niveau:

- Normalt har vi. Jeg synes, den internationale maritime lovgivning - ikke mindst i SECA-området - er hensigtsmæssig. Ikke kun for LNG-udbredelsen, men da også for miljøet, og de nye globale svovlkrav er udtryk for en ansvarlig politik. Andre ting er vi knap så tilfredse med, men de store linjer er fornuftige, mener han.

Hvilke øvrige udfordringer ser du som de største for LNG-bunkrede skibe?

- Det er billig olie. Hvis olieprisen bare går fra 50 til 60 dollars, så vil alle de diskussioner, vi har med vores kunder, blive ført i en helt anden tone. Så vil man tale mere om både pris samt det at være miljøvenlig - som begge støttes af LNG-drift, siger han og tilføjer:

- Selvom vi allerede er rimelig konkurrencedygtige på pris, kan en lille vækst i olieprisen gøre en stor forskel på supplysiden. Og siden mange af verdens skibe er med ’dual fuel’-motor, kan det også være en mulighed at bunkre LNG nogle steder og olie andre.


FAKTA: SKANGAS

Skangas ejer og operer en række LNG-anlæg, herunder det eneste danske i brug - i Hirtshals. Man er dog ikke med om bord på den næste danske LNG-bunkerstation i Frederikshavn.

Skangas er ejet af Gasum (70 procent), en statsejet finsk ekspert i naturgas, der importerer naturgas til Finland og opgraderer gassernes kvalitet. Man tilvejebringer siden gassen til energiproduktion i industrien, i private hjem og til transport i den maritime industri. Sidstnævnte er en voksende del af forretningen, om end mindre end til industrien.

Norske Lyse ejer de sidste 30 procent, en virksomhed med hovedsæde i Stavanger, ejet af 16 norske kommuner.

Kilde: Skangas
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079