23948sdkhjf

FN på vej med skrappere krav til fragtskibe

Fragtskibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen, skal nedsætte deres luftforurening med kvælstofilter.

Sidste år blev det i FN's søfartsorganisation, IMO, besluttet, at en endelig klimastrategi skal vedtages i 2023.

Som en afgørende milepæl skal en foreløbig klimastrategi for skibsfarten ligge klar i 2018. Forhandlingerne herom er nu påbegyndt i en arbejdsgruppe under IMO's miljøkomité (MEPC), og på et netop afholdt møde i komitéen blev der opnået enighed om en række hovedelementer i strategien. 

Blandt andet er Nordsøen og Østersøen officielt blevet udpeget som områder, hvor der gælder særligt skrappe krav til skibes udledning af sundhedsskadelige kvælstofilter - de såkaldte NOx'er.

Det skriver Tv2 Bornholm.

Fra 2021 skal fragtskibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen, derfor nedsætte deres luftforurening. For nye skiber gælder det, at udledningen af NOx'er skal sænkes med op mod 75 procent sammenlignet med tilsvarende skibe bygget i dag. 

Samtidig blev det vedtaget, at det fra 2020 vil være obligatorisk at bruge brændstof med maksimalt 0,5 procent svovl. Det svarer til en reduktion på op mod 80 procent fra i dag, hvor en bunkerfuel kan indeholde op til 3,5 procent svovl.

Hos Søfartsstyrelsen glæder direktør Andreas Nordseth siger over, at IMO nu har udvist handlekraft og er gået i gang med arbejdet frem mod en klimastrategi for skibsfarten.

- Vi har længe ønsket fremdrift og færdige outputs. Men det er helt afgørende, at vi får globale løsninger, og det kræver brede drøftelser og forhandlinger og tager tid. Vi er derfor meget glade for dette første konkrete skridt. Vejen er stadig lang, men det er et vigtigt skridt fremad, at rammerne for en strategi nu er på plads, siger Andreas Nordseth i en pressemeddelelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088