Norsk reder bryder nye teknologiske grænser i skibsdesign
ENERGIOPTIMERING: Nyt kystfragtskib udnytter både kulden fra LNG-bunkeren og bremseenergien fra lastekranerne
Egil Ulvan Rederis innovative nybygningsprojekt, der er tæt på at blive kontraheret. Illustration: Multi Maritme
Begge er da også med på finansieringssiden bag det Trondheim-baserede Egil Ulvan Rederis nybygningsprojekt, som bryder tidligere grænser for energioptimering og udnyttelse af LNG i kombination med elektrisk hybriddrift. Det skriver det norske fagmedie maritim.no.
Egil Ulvan Rederi er således sammen med den norske skibsdesignvirksomhed Multi Maritime ved at udvikle en helt ny generation af de typiske kyst-palleskibe,
lo/lo-skibe, som udgør en vigtig del af den vestnorske infrastruktur for fragt.
Udnytter bremseenergi
Fremdriften bliver LNG-elektrisk/hybrid med en batteripakke. Denne kan efter plug-in princippet lades fra landstrøm, de steder det er muligt, under de mange havneanløb på den tiltænke 16-dages rundtur mellem Frederikstad og Tromsø.
Samtidig vil skibet også kunne udnytte kulden fra den flydende naturgas i skibets reefer-lastrum. Dette vil ifølge rederiet helt kunne erstatte frysekompressorerne ved udendørs temperaturer under 15 grader.
Endelig vil skibet, som det er normen i el- og hybrid-biler, kunne genlade batteripakken ved hjælp af bremseenergi. Vel at mærke ikke fra fremdriften, men fra skibets elektriske lastekraner og pallehejsere, som anvendes under stort set alle havneanløb.
Ifølge det norske medie ventes rederiet at kontrahere den innovative nybygning inden for de kommende uger til en ønsket levering i sommeren 2019. Prisen ventes at blive mellem 250 og 300 mio. norske kroner eksklusiv støtte fra de to statslige fonde.