Finner designer RALs nye containerskib
Grønlandske Royal Arctic Line (RAL) og islandske Eimskips tre nybygninger skal laves efter design fra de finske skibsdesignere hos Deltamarin. Det skriver det finske selskab i en pressemeddelelse.
Læs mere: RAL og Eimskip bekræfter tre nybygninger
- Vi er meget stolte over denne nyt kontrakt, som bekræfter vores ekspertise inden for design af fragtskibe yderligere. Designet er baseret på Deltamarins omfattende udviklingsarbejde til en ny generation af energieffektive og operationelt optimerede 1.000-3.000 TEU containerskibe beregnet til feeder-ruter, udtaler Markku Mijnala, direktør for salg og marketing ved Deltamarin.
Skibene skal bygges ved det kinesiske værft Guangzhou Wenchong Shipyard, som Deltamarin har indgået en designkontrakt med.
Arbejdet skal udføres af Deltamarins kontor i Shanghai i Kina i anslået otte måender.
Designet i henhold til polarkoden
RAL og Eimskip underskrev aftaler om de tre 2.150 TEU containerskibe i januar i år. Kontraktprisen pr skib er cirka 32 mio. dollars, og fartøjerne ventes leveret i 2019.
Deltamarin har tidligere udviklet skibskonceptet til de to selskaber, så det passer til deres kolde handelsruter. De nye containerskibe får således en isklasse og bliver designet i henhold til polarkoden.
Fartøjerne bliver 180 meter lange, 31 bredde og får en Tier III-motor som er specialbygget til lavere NOx-udledning. Skibene får også et indbygget scrubber system, som reducerer SOx-udledningen.