Augmented reality servicerer førerløse skibe fra land
Den maritime branche er den 5. april samlet til årsmøde for at diskutere den teknologiske udvikling inden for maritime autonome systemer. Førerløse skibe er på dagsordenen, og blandt deltagerne er erhvervsminister Brian Mikkelsen, direktør Andreas Norseth fra Søfartsstyrelsen og den maritime industri for at sætte fokus på den teknologiske fremtid i branchen.
ScanTech Marine har i de seneste tre år udviklet et avanceret koncept til at yde service af mekaniske, hydrauliske og elektriske systemer på skibe ved hjælp af blandt andet augmented reality. Ved hjælp af teknologien kan en teknisk marineekspert nemlig fra sit kontor fjernsupportere skibsmandskabet, der er iført augmented reality smart-glasses, som dermed kan instrueres i forhold til at foretage de fleste reparationer og inspektioner ombord på fartøjet.
- Vi har store forventninger til denne teknologi og fremtiden for servicemarkedet. Det er spild af ressourcer at sende en servicemontør over på den anden side af kloden for at løse et problem, som kun tager to timer at løse, forklarer CEO og managing director Kristian R. Hansen fra ScanTech Marine.
Håbet for fremtiden er, at skibsredderne i højere grad vælger virtuel support, hvor servicemontøren nemt kan stige ombord rent virtuelt for at udføre sit arbejde og løse de tekniske problemer langt billigere i realtid via en VPN-forbindelse. Desuden er det et plus for skibsredderne, at de har mulighed for at få hjælp med det samme.
- Vi vurderer, at skibsredderne kan spare op til 50 procent af skibenes årlige servicebudget på at reducere omkostningsfulde flyrejser og mandetimer forbundet med at få en ekstern ekspert ombord, hvis de i stedet for benytter VR-teknologi til at få udført service og vedligeholdelse. Når vi ser på de mulige reduktioner på udledningen af CO2 på de rejser, som servicefolk foretager, så er der også rigtigt meget at spare til gavn for miljøet, uddyber Kristian R. Hansen.
Vejen til førerløse skibe starter i maskinrummet
I ScanTech Marines optik er det afgørende for at virkeliggøre og udbrede førerløse skibe, at der er helt styr på service, når grundtanken er at fjerne bemandingen, som normalvis står for at inspicere og servicere de tekniske systemer ombord på skibet.
- De autonome skibe kommer, men der er endnu et stykke vej, før der ikke findes højtuddannet bemanding ombord, som kan foretage service og vedligeholdelse under drift. Ved hjælp af augmented reality kan vi guide og fjernsupportere en person ombord på fartøjet, uanset om skibet er i havn, ankret op eller under sejlads. Vores løsning kan dermed reducere staben ombord, og det vil spare betragteligt på de dyre lønposter, fortæller Kristian R. Hansen.
Længere ude i fremtiden forestiller folkene bag ScanTech Marine sig, at de styrer en integreret skibsrobot, som er øjne og hænder ombord på det førerløse skib, og først til den tid vil der være tale om egentlige autonome skibe. Selskabet er langt med at udvikle konceptet, og de regner nu med at gå i gang med at lave produktet færdigt i samarbejde med DTU, da en række forventningsfulde skibsreddere i Norge, Tyskland og Cypern allerede har udvist stor interesse.
ScanTech Marine finansierer selv udviklingen af konceptet, og har i det seneste regnskab for 2016 skabt et overskud på knap en mio. kroner og en stigning i omsætningen på 400 procent. Virksomheden er samtidig vokset fra fire til 17 medarbejdere, og det er forventningen at fordoble omsætningen i det indeværende regnskabsår.