23948sdkhjf

Fra landbåren vestjyde til søbåren østjyde

Gert Balling har taget en bemærkelsesværdig rejse mod ny position som driftsdirektør hos ambitiøse Scanel i Frederikshavn

Da skibonitten Gert Balling udmønstrede fra Holstebro Gymnasium med papir på at være matematisk student, skiftede han sine eksamenspapirer ud med et job som lager- og logistikmedarbejder hos daværende Schades Papirer på hjemstavnen. Så det stod ikke just skrevet, at han via opbygningen af det norskejede rederi Fjord Lines danske afdeling skulle komme til at sidde som COO (driftsdirektør) hos el-eksperterne hos Scanel i Frederikshavn. Men det er tilfældet.

Hvordan startede du så ud på den rejse?

Jeg arbejdede hos mit første firma i mange år, og det var med logistik- og spedition som virkefelt alle årene. Både inde og uden for landets grænser. Men det var landbaseret hele vejen. Men jeg følte også, at jeg havde andre ambitioner, og da firmaets strategi med nye ejere osv. ændrede sig, fik jeg et tilbud om at skifte til daværende DSB Gods som salgschef i Holstebro. Bl.a. med reference til Mads Kofoed, som jo senere overtog ansvaret for Bornholmstrafikken.

Blå bog: Gert Balling
1983-1998: 
Schades papir i Skive, lager og logistikansvarlig

1998-2000: 
Salgschef hos DSB Gods i Holstebro

2000-2004: 
Trafikchef hos Freja Transport A/S i Skive

2004 - 2016: 
CEO hos Fjord Line Danmark A/S i Hirtshals

2017 -
COO hos Scanel International A/S i Frederikshavn

Det var dengang i slutningen af halvfemserne og
 så med landevejene som udgangspunkt. Jeg stod som trafikchef/salgschef hos DSB Gods med udgangspunkt i Holstebro med et stort salgsansvar, og det var spændende i sig selv, men jeg opdagede også, at jeg gerne ville mere med ledelsesansvar på personale- og udviklingsplan. Da DSB Gods i 2000 blev solgt til Danske Fragtmænd, fik jeg muligheden for ansættelse hos Freja Transport som trafikchef med ansvar for 60 til 100 lastbiltransporter dagligt.

Men derfra og så til shipping. Hvordan skete det?

Jeg havde lagt en profil hos managementselskabet Mercuri. Lige ud af landevejen. Så da en af Mercuris konsulenter en dag sendte mig en opfordring til at søge et job som terminalchef hos Fjord Line i Hanstholm, skrev jeg bare tilbage. "Hermed søgt".

Konsulenten kender jeg stadig, og det svar har vi da haft lidt moro omkring siden. Men det blev så til ansættelse og starten på en ny indlæringsproces i kombination med, at selve jobbet skulle passes. Ikke mindst fordi, der var mange og svære udfordringer at tackle for rederiet på det tidspunkt tilbage i 2004. Men det var altså også min intro til den søbårne shippingverden.

Fjord Line er jo hverken i Hanstholm eller et mindre desperat norsk færgerederi mere. Hvad skete der der?

Der skulle kort sagt udvikles, hvis det hele ikke skulle afvikles. Og det endte altså med, at man bl.a. via. rederiets nuværende storaktionær Frode Teigen fik indskudt ny kapital og sat nye planer i værk. Han er selv fra Fjord Lines oprindelsesområde, men var ganske vist blevet udenlandsk nordmand efter salg af andet eget rederi. Men han så visionen og havde troen på ideerne.

Dem fik jeg - nu med ny titel af direktør for et nyt dansk set-up for Fjord Line - sammen med meget dygtige medarbejdere som min tidligere næstkommanderende, ex-skibsfører Peter Magel, så sat i værk. Det var bestemt ikke nogen nem proces. At omstille Fjord Line til at være et teknisk set dansk rederi med flytning fra NOR i Norge til DIS kræver mange mange timers studier og håndtering af lovtekster etc. Men det lykkedes i sidste ende. Og at vi besluttede, at flytte til Hirtshals i forbindelse med processen var en fysisk nødvendig af hensyn til de øgede kapacitetskrav i havnene. Ikke mindst fordi vi undervejs havde sat planen om de nye færger i søen.

Og det går jo godt med Fjord Line og færgerne. Hvorfor er du så startet hos Scanel?

Rederiet er jo sådan set stadig norsk. Så da omstillingsprocessen var effektiviseret, krævede det det ikke mere så fyldig en administrativ organisation i Danmark. Det er, og var, noget begge parter var helt afklarede omkring, men jeg følte mig personligt slet ikke færdig med at arbejde. Og slet ikke inden for shipping, der var gået mig i blodet. Så da jeg så en - i øvrigt firmamæssigt uspecificeret - stillingsannonce på en person, jeg følte matchede mig, lagde jeg billet ind.

Det var så Scanel, der søgte ny COO. Og det er helt som at lande på rette hylde. Udvikling af firmaet, medvirke til at uddanne nye ledere og styring af drift. Det er simpelthen det, jeg kan. Og det jeg gerne vil.

Og hvad kræver det så - og hvad er målet?

Jeg vil godt bryste mig af, at jeg kender til shipping efterhånden. Men Scanel er jo som ekspertfirma noget nyt for mig. Så jeg skal bestemt også til at lære igen. Scanel er jo bl.a. vokset ind over offshore vind, og det skal jeg læse op på. Firmaets ambitioner er desuden store med sigte på mindst fordobling af omsætningen. Og det kræver styrkelse af organisationen på mange planer. Og det er et af de vækstområder, jeg meget gerne vil bidrage til at se lykkes. Godt personale er nu engang det guld, man lever af.

Ikke mindst med tilgang af dygtige danskere med smag for samme type ambitioner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235