DSV: Sø- og luftforretningen skuffer
Opkøbet af amerikanske UTI Worldwide har givet et stort løft i omsætningen i DSV's luft- og søfragtsdivision i fjerde kvartal af 2016, mens indtjeningen ligeledes har taget et par trin op. Fremgangen var dog mindre end ventet.
DSV-divisionen Air & Sea, der arbejder med fragt af varer i luften og til søs, fik i de sidste tre måneder af 2016 et driftsoverskud før særlige poster på 569 mio. kroner. Det viser regnskabet for 2016, som er offentliggjort fredag morgen.
Aktieanalytikere adspurgt af Ritzau Estimates havde ventet et plus på 600 mio. kroner - et løft fra 492 mio. kroner i samme kvartal af 2015.
Overskuddet i kvartalet kom i mål på baggrund af en omsætning på 8.347 mio. kroner, hvilket også var lavere end forventningen på 8.472 mio. kroner, men en fremgang fra 5.182 mio. kroner i fjerde kvartal 2015.
17 milliarder ekstra omsætning Resultat af primær drift før særlige poster for hele året blev knap 3,5 mia. kroner 2016 mod tre mia. kroner i 2015. Bundlinjen er påvirket negativt af, at selskabet har afsat 1,5 mia. kroner til at rydde op i UTI Worldwide i 2016 og 2017. |
Generelt har Air & Sea været præget af bølgegang gennem 2016.
- Efterspørgslen tog til mod slutningen af året, især inden for luftfragt. Begge markeder har haft perioder med overkapacitet og intens konkurrence, men også toppe i forbindelse med mangel på kapacitet. Det har resulteret i store udsving i fragtraterne, skriver DSV.
I 2017 vil DSV fortsat arbejde med integrationen af UTI Worldwide. Fokus vil være på at løfte produktiviteten og optimere organisationen.
DSV købte sidste år UTI Worldwide for 9,5 milliarder kroner. Opkøbet betyder, at DSV's nettoomsætning ryger i vejret fra knap 51 mia. kroner i 2015 til knap 68 mia. kroner i 2016.
Resultat af primær drift før særlige poster for hele året blev knap 3,5 mia. kroner 2016 mod tre mia. kroner i 2015.
Bundlinjen er påvirket negativt af, at selskabet har afsat 1,5 mia. kroner til at rydde op i UTI Worldwide i 2016 og 2017.
/Ritzau /Finans/