Tungt havneudstyr til Royal Arctic Line
Royal Arctic Line har enekoncecession på al søtransport af gods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer og bygder. Rederiet, der blev stiftet i 1993 og ejes 100 procent af Grønlands Selvstyre, er dermed en livsnerve i det grønlandske samfund. Med eneretten på søtransport følger en række forpligtelser om anløbsfrekvens, kapacitet og forsyningssikkerhed.
Investeringen i det nye materiel skal ses i lyset af den nye Sikuki Nuuk Harbour, der er etableret med nye kajanlæg, værksteder, containerbagland, pakhuse og hovedkontor for Royal Arctic Line. Hele området kommer til at fungere som en hub for alt gods ind og ud af Grønland. Materiellet fra N.C. Nielsen har en 10-årig investeringshorisont og nøje specificerede krav:
– Terminalen i Nuuk har skabt et behov for containerhåndtering, som vi har kortlagt meget nøje. Det førte til nogle ret præcise specifikationer på udstyret, som på alle måder skal fremtidssikre driften. Vi valgte N.C. Nielsen, da de kunne opfylde samtlige tekniske og økonomiske krav, som denne generationsfornyelse kræver, fortæller værkstedsleder Jens Nielsen fra Royal Arctic Line.
Royal Arctic Line havde bl.a. behov for at reachstackerne kunne løftes om bord på et fragtskib og sejles til Grønland. Derfor “landede” de fire Konecranes reachstackere på 70 tons pr. styk, så skibenes egne kraner kan løfte maskinerne om bord på turene rundt i Grønland. Reachstackerne blev også forsynet med Truconnect, så alt fra dæktryk til dieselforbrug løbende kan måles og optimeres med trådløs forbindelse.