Havnestatskontrol øger fokus på svovlhåndhævelse
De to store havnestatsregimer – Paris MoU og Tokyo MoU – øger fokus på reglerne om svovlgrænser på tværs af kontinenter
- Vi har opnået to vigtige resultater. For det første vil der i hele verden blive sat endnu større fokus på, om skibene overholder svovlgrænserne. For det andet er det et stærkt signal, at så mange vigtige havnestater nu klart viser, at vi står samlet om at styrke håndhævelsen af svovlreglerne på tværs af grænser, siger Peter Krog-Meyer, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen.
Samarbejde om effektiv håndhævelse er blevet endnu mere aktuelt, efter at FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, sidste uge vedtog, at der træder en global svovlgrænse på 0,5 procent i kraft i 2020.
En del af en større indsats
Kampagnen i 2018 er et resultat af dansk indsats for øget internationalt fokus på håndhævelse. Der blev imidlertid allerede i 2015 indført særligt lave grænser i de såkaldte SECA’er (Sulphur Emission Control Areas), og danske myndigheder arbejder derfor hele tiden på både den politiske og teknologiske side af effektiv håndhævelse.
- I Danmark har vi arbejdet for styrket håndhævelse i årevis, og inspektionskampagnen i 2018 er blot en del af den langt større indsats, som allerede er i fuld gang. Og som vi sætter endnu mere fart på i 2017 efter IMO’s beslutning om en global svovlgrænse i 2020, siger Peter Krog-Meyer.
En koncentreret inspektionskampagne betyder, at de i alt 45 lande omfattet af havnestatsaftalerne gennemfører en særligt grundig undersøgelse på et udvalgt område som fx svovl, når deres skibsinspektører går om bord på udenlandske skibe. Indsatsen skærper overholdelsen af reglerne og medvirker til at skibenes besætninger bliver bevidste om de nye regler og konsekvenserne af eventuelle overtrædelser.
Kilde: Søfartsstyrelsen