23948sdkhjf

IMO bekræfter officielt NECA-planen

På mødet i London er der officielt sat gang i NOx-planerne for Nord- og Østersøen
Det var helt som forventet - men nu også officielt - at man fra IMO's hånd fulgte trop på underinstansen MEPC, Maritime Protections & Environmental Committees, beslutning om at indføre særlige såkaldte NECA-regler for Nord- og Østersøen. Altså samme typer regler for NOx, som allerede gælder for SOx. Af beslutningen følger, at områderne fra 2021 bliver kontrolområder. Og målet er en 80 procent reduktion af den uønskede nitrogenoxid i forhold til de nuværende niveauer.

Konkret skal alle nybygninger fra samme dato skal udstyres med katalysatorer, der gør at skibene opfylder reglerne. Eller anvende alternative fremdrivningsmidler til fuelolie. Akkurat som det allerede er aktuelt omkring SECA-reglerne. Og de stadigt flere LNG-drevne enheder opfylder f.eks. begge typer krav. Og en udvikling på front for særligt fast-opererende skibe kan forventes at fortsætte.

Ifølge European Montoring and Evalutaion Programme vil NECA-beslutningen betyde, at udslippet af NOx vil blive reduceret med ca. 22.000 tons årligt, når ordningen får fuld effekt. Men det vil så også første ske, når både kommende og eksisterende skibe lever op til regelkravene. Det gøres dog opmærksomt på, at udslippet kommer fra både søværts og landbaserede kilder med forskellige oprindelige kilder. Uanset hvad regnes NOx for yderst sundhedsskadeligt.

Kilde: IMO

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08