IMO bekræfter officielt NECA-planen
På mødet i London er der officielt sat gang i NOx-planerne for Nord- og Østersøen
Eksisterende skibe - her et Costa Crociere-krydstogtskib - skal i første ombæring ikke leve op til de nye NOx-regler specifikt. Men de skal følge SECA-reglerne og det betyder i sig selv en hjælpende hånd til NECA-beslutningen. Foto: Costa Crociere
Konkret skal alle nybygninger fra samme dato skal udstyres med katalysatorer, der gør at skibene opfylder reglerne. Eller anvende alternative fremdrivningsmidler til fuelolie. Akkurat som det allerede er aktuelt omkring SECA-reglerne. Og de stadigt flere LNG-drevne enheder opfylder f.eks. begge typer krav. Og en udvikling på front for særligt fast-opererende skibe kan forventes at fortsætte.
Ifølge European Montoring and Evalutaion Programme vil NECA-beslutningen betyde, at udslippet af NOx vil blive reduceret med ca. 22.000 tons årligt, når ordningen får fuld effekt. Men det vil så også første ske, når både kommende og eksisterende skibe lever op til regelkravene. Det gøres dog opmærksomt på, at udslippet kommer fra både søværts og landbaserede kilder med forskellige oprindelige kilder. Uanset hvad regnes NOx for yderst sundhedsskadeligt.
Kilde: IMO