23948sdkhjf

Analytikere: Mere af samme elendighed for Norden

Pressede tørlastrater koster Norden, vurderer flere eksperter frem mod onsdagens offentliggørelse af tør- og tanklastrederiets regnskab for tredje kvartal

Der er ikke meget nyt - og dermed heller ikke meget godt nyt - under solen for tør- og tanklastrederiet Norden. Og det kommer til at afspejle sig i Nordens regnskab for tredje kvartal.

 Sådan lyder vurderingen fra finanshuset SEB.

 - Oven på et kortvarigt løft i tørlastraterne, som ikke vil påvirke Norden, bliver tredje kvartal mere af samme elendighed som i andet kvartal, skriver SEB-analytiker Lars Heindorff i en analyse forud for fremlæggelsen af regnskabet onsdag morgen.

Efter at have ramt et historisk lavpunkt med et dyk under 300 point i februar har tørlastraterne målt på Baltic Dry-indekset godt nok rettet sig og kom i slutningen af tredje kvartal op over 900 point. Men der er stadig et stykke vej, før det igen er profitabelt at sejle med tørlast.

 

Ogås tanklast-raterne er pressede

Det, der har gjort, at Norden har kunnet holde skinnet på næsen - i hvert fald indtil årets første kvartal - har været rederiets andet forretningsben, tanklastdivisionen.

- Problemet er, at produkttankmarkedet er gået den anden vej, påpeger Finn Bjarke Petersen, der er senioranalytiker i Danske Bank, over for Ritzau Finans.

Tankraterne har ellers været stærke i en række kvartaler.

- I første halvdel af 2016 har høje tankrater i det store og hele kompenseret for exceptionelt svage tankrater. Men i tredje kvartal begyndte tankraterne at falde, mens der ikke er nogen klare tegn på bedring af tørlastmarkedet, sumerer Lars Heindorff.

 

Ubalance i markedet for tørlastskibe

En anden udfordring for Norden er, at der på det seneste ikke længere er den samme ivrighed fra rederiernes side til at sende skibe til ophugning. Og dermed er der en ubalance mellem udbud og efterspørgsel af tørlastskibe, lyder konklusionen i en rapport fra analysehuset Bimco.

Alligevel er der dog sket en lille bedring i forhold til tidligere på året. Og samlet er tørlastmarkedet dermed gået fra "katastrofalt" til blot "dystert", påpeger Bimco. Den lille bedring af markedsforholdene inden for tørlast-shipping skyldes, at efterspørgslen efter skibe er steget.

Også når det gælder Nordens skibsværdier, er der ikke meget opmuntring at hente, mener Finn Bjarke Petersen.

- Der er ikke sket de store bevægelser på skibsværdierne, vurderer han.

Hos kollegaen hos SEB er man mere pessimistisk. Her har Lars Heindorff sænket sit estimat for Nordens NAV, nettoaktivværdi, en anelse til 68 kr. fra 71 kr. på baggrund af de lavere rater. SEB vurderer dog, at Norden fortsat har været i stand til at overgå de gennemsnitlige markedsrater.

 

Forventningerne fastholdes

Også når det gælder bundlinjen, har SEB-analytikeren barberet sit estimat, nemlig til et justeret resultat for 2016 på minus 42 mio. dollar fra tidligere vurderede minus 25 mio. dollar.

Når det gælder forventningerne, venter SEB dermed, at de bliver i den lave ende af Nordens seneste udmelding, som lyder på et justeret resultat på minus 60 til minus 20 mio. dollar.

Også Finn Bjarke Petersen spår, at Norden fastholder sine forventninger.

 

/ritzau/FINANS

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094