Korea Ship Finance opsiger alle bareboat-charters med Hanjin Shipping
Hanjin Shipping gik i betalingsstandsning 31. august efter at have akkumuleret en gæld på over fem mia. dollars og mistet sin opbakning fra bankerne. Det skriver Fairplay.
KSF handlede hurtigt og opsagde sin kontrakt på handysize bulkcarrierne ‘Hanjin Liverpool’ og ‘Hanjin Isabel’, som efterfølgende blev solgt for hhv. 7,95 mio. dollars og 8,3 mio. dollars.
Nu er bareboat-charterkontrakterne på yderligere fire kemikalietankere opsagt. Det gælder skibene ’Ema Querida’, ‘Strilen’, ‘Royal Flos’ og ‘Royal Natura’. Hanjin Shipping opererede tankerne gennem en Marshall Islands-registreret pool-operatør, Han Gang Tankers, og KSF siger, at man vil søge kompensation fra Hanjin Shipping, når selskabet påbegynder sin rehabilitation.
Hanjin Shippings kreditorer kan fremføre deres krav fra 11.-25. oktober, mens selskabet vil forberede en rehabiliteringsplan inden 25. november. Kreditorerne skal godkende den plan, hvis Hanjin Shipping skal undgå likvidation.
Siden selskabet ansøgte om beskyttelse mod konkurs, har en del af deres tonnageleverandører krævet at få deres skibe tilbage, mens mange skibe er strandet rundt i verden.
Kilde: Fairplay