Ulsteins dobbelte X-bow SOV afleveret til Siemens
Norske Ulsteins nye skrogkoncept med en X-bow i begge ender af skibet på plads ud for Holland hvor det skal arbejde for Siemens
X-Bow benytter bl.a. Esvagt sig til flere af sine enheder, og konceptet har leveret gode resultater for så vidt angår skibenes sejlegenskaber. Og herunder ikke mindst i funktionen som netop SOV-enhed, hvor det skal holde sig i mest mulig stabil position, når man bl.a. "langer" servicemandskabet fra skibet olver de havmøllerne. Havparken omfatter i alt 150 møller. Ulstein forventer selv, at 'Windea La Cour' vil forbedre sig på alle positionerings- og komfortparametre.
Skibet blev reelt leveret ultimo august, men har siden gennemgået tests og prøver til søs. Videre skulle skibet have installeret et nyudviklet operationssystem til vindmøller - Scada kaldet - hvormed man fra broen af 'Windea La Cour' skal kunne fjernovervåge og kontrollere havmøller (starte og stoppe dem etc.). Skibet har et søsterskib under bygning i Norge.
Længde: 88 m
Bredde: 18 m
Topfart: 13.5 knob
Akkomodering: 60 people - forberedt for plads til 109 personer.
DPII-anlæg