Bred opbakning til grøn færgefart
Både færgefartens grønne retning og tempo får politisk støtte
Bilfærgernes Rederiforening holder generalforsamling lørdag den 3. september. I den forbindelse har en række danske transportpolitikere i den kommende årsberetning fra foreningen forholdt sig til, hvordan det går med den grønne omstilling i dansk færgefart. Og det går godt, hvis man eksempelvis spørger regeringspartiet Venstres ordfører Kristian Pihl Lorenzen:
”Når det kommer til grøn færgefart, så er det heldigvis ikke noget, som vi taler om. Det er noget, der sker. Uanset om vi kigger til hybrid-færger, ren eldrift eller LNG, så rykker det rundt om i landet. Det er godt nyt, hvilket Venstre bakker helt op om,” siger Kristian Pihl Lorenzen.
Han peger også til, at skatteminister Karsten Lauritzen har ambition om at udvide mulighederne for at bruge el som brændstof til også at gælde mindre færger. Den intention er noget, som også det Radikale Venstre agter at følge op på.
”Jeg glæder mig over, at branchen går forrest og udnytter de muligheder, som blandt andet EU giver for støtte til innovative projekter i den retning. Det Radikale Venstre vil gerne mere – og vi ser derfor frem til at holde skatteministeren op på hans intention om, at de mindre ø-færger også skal kunne sejle på el,” siger Andreas Steenberg fra det Radikale Venstre.
Det bakkes op af Socialdemokratiet. Her noterer Rasmus Prehn sig, at det også er de store færgeselskaber, som tager tydelige skridt i en grøn retning:
”Vi kan se, at der er en rigtig god udvikling i grøn retning i dansk færgefart. Jeg kunne nævne eldrevne færger over Øresund, hybridfærger mod Tyskland og LNG-skibe, som sejler til Norge. Det er rigtig godt, at netop de store ruter har taget hul på omstillingen, siger Socialdemokratiets transportordfører.
Folketingets nyeste parti Alternativet har fokus på at skibsfarten generelt set skal løse en opgave, når det kommer til at mindske dens klimapåvirkning. Det forventer Roger Matthisen, mobilitets- og transportordfører, af dansk søfart. Heldigvis er der mange gode takter, og han ser færgerne som et af flere gode skridt frem:
”Det gør den danske færgefart heldigvis, når de i dag allerede er i gang med den grønne omstilling. I dag har Scandlines eksempelvis verdens største hybridfærge, og virksomhedens ambition er emissionsfrie færger. Tilsvarende går andre færgerederier over til eldrift. Det er godt, men vi skal videre, ” fortæller Roger Matthisen i den nye årsberetning, der udkommer i forbindelse med generalforsamlingen..
Det glæder branchen, at man politisk har noteret sig de mange tiltag, som sker indenfor færgefarten:
”Det er altafgørende, at vi formår at koble forretning med fremskridt i forhold til grøn færgefart. Her har eksempelvis EU’s TEN-T-midler været afgørende for at sikre, at det at være på forkant med den grønne omstilling også er kommercielt farbart. Desværre beskatter Danmark støttemidler til grøn omstilling markant hårdere end flere andre EU-lande, hvilket stiller rederierne ringere i forhold til at få mest mulig omstilling ud af de bevilligede midler – det bør man genoverveje,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for bilfærgerne.
Kilde: Danmarks Rederiforening