Maersk Supply CEO: Vi vil skrotte skibene
OFFSHORE: Op til 18 af Maersk Supply Services offshore-skibe skal sendes til skrotning over det næsten halvandet år, hvis ikke alternative købere melder sig på banen.
Netop de ældre skibe står som de første til at forlade rederiets flåde og sejle mod skrotningspladser rundt i verden, siger administrerende direktør Jørn Madsen til Søfart, hvor han også uddyber, hvorfor salg til stålværdi og dermed skrotning er den planlagte endestation for skibene.
”Vores udgangspunkt er, at vi vil skrotte skibene, men kommer der købere på banen, som er relevante i forhold til at tage skibene ud af de markeder, vi konkurrerer i, så ser vi på det,” siger han og forklarer, at man ikke har en lang liste af købere, som står klar med kontrakter i hånden.
Skabe balance i markedet
Skrotning af ledige skibe til stål og genbrug er ifølge Maersk Supply Service en del af rederiets primære målsætning om at skabe bedre balance mellem udbud og efterspørgsel på offshore supply-markedet.
Hvad koster det Jer at
To spørgsmål til Jørn Madsen, CEO Maersk Supply Service
Hvorfor melder I ud, at skibene skal sælges?
”Det bør vi gøre som børsnoteret selskab og vi meldte ud, at der var en nedskrivning (på flådens værdi, red.) ved halvårsregnskabet. Men vi var ikke helt klar til at komme ud med den samlede løsning, med de opsigelser vi planlægger og de skibe vi skal hugge op. De ting skal hænge samme og det er det, vi nu har gjort for at forklare logikken.”
Er udmeldingen en del af strategiprocessen for hele Mærsk koncernen.?
”Nej, det her har været under planlægning i længere tid end meldingerne fra i sommers om strategien. Så der er ikke nogen sammenhæng.”
prioritere salg til skrot fremfor salg til videre trade?
Hvorfor melder I ud, at skibene skal sælges?
”Det bør vi gøre som børsnoteret selskab og vi meldte ud, at der var en nedskrivning (på flådens værdi, red.) ved halvårsregnskabet. Men vi var ikke helt klar til at komme ud med den samlede løsning, med de opsigelser vi planlægger og de skibe vi skal hugge op. De ting skal hænge samme og det er det, vi nu har gjort for at forklare logikken.”
Er udmeldingen en del af strategiprocessen for hele Mærsk koncernen.?
”Nej, det her har været under planlægning i længere tid end meldingerne fra i sommers om strategien. Så der er ikke nogen sammenhæng.”
”Vi kunne have fundet købere, så det har bestemt en pris. Men vi har ikke været ude og tjekke prisen (ved evt. salg til videre trading i offshore-markedet, red.) for vi har ikke ønsket at sælge dem, til de markeder vi er i.”
”Men den umiddelbare reaktion fra mæglerverdenen (på rederiets salgsudmelding, red.) var at ringe til os og sige, at de skibe kunne de godt skaffe os af med. Men vi er ikke interesserede, hvis det er et salg til ankerhåndteringsmarkedet.”
Skibe oplagt i fjorde
Rationale bag rederiets skrotfokus er, at flere skibe til skrotning vil trække kapacitet ud af det nuværende underdrejede offshore-marked. Et marked der har været gennem en voldsom nedgang gennem halvandet år, som en direkte konsekvens af, at olieprisen, på kort tid gik fra 100 til 30 dollars per tønde og siden har ligget i et prisleje omkring 40 og 50 dollars.
Den oliepris giver kun økonomisk belæg for de allermest nødvendige vedligeholdelsesinvesteringer på produktionsplatforme i Nordsøen eller andre steder i verden. Og manglen på offshore-opgaver har sendt danske og udenlandske offshore-reder i knæ og en lang række skibe til oplægning på sikre kajpladser eller mod opankringspladser i fjorde i Sverige, Norge og Skotland
Heraf har Maersk Supply Service nu i alt 11 skibe oplagt i Fredericia, på Tenerife og i Brasilien, mens en anden dansk aktør på samme offshore-marked, Viking Supply Ships, har hele flåden af forsyningsfartøjer oplagt ved Uddevalla i Sverige.
PSV’ere og ældre skibe
Hvilke skibe der er blandt de resterende 18 skibe, der er til salg, bekræfter Jørn Madsen ikke overfor Søfart, da han ikke vil gå i detaljer om de enkelte skibes fremtid.
”Men det der er at bemærke er, at vi er ved at skille os af med vores PSV’ere (forsyningsskibe, red.). Det ligger også i vores strategi. Så de skibssalg vi i udgangspunktet ser på er PSV’erne og de ældre ankerhåndteringsskibe.”
For når Maersk Supply Service ser ind i krystalkuglen for fremtidens markedsbehov, når markedet vender og opgaverne kommer tilbage, så har de ældre skibe nået en alder hvor de vil få svært ved at konkurrere med nyere tonnage.
”Vores forventning er, at der vil være et overskud af skibe indenfor især ankerhåndtering en god stund endnu og så kan vi lige så godt gå i gang med at finde købere eller få dem skrottet og det arbejde pågår nu med at finde egnede pladser,” siger Jørn Madsen.
FAKTA:
Maersk Supply Service har ifølge en opdateret flådeliste i alt 54 skibe i flåden. Heraf er de ni forsyningsskibe af blandt andet F-typen alle af ældre dato og over 20 år gamle.
Af andre ældre skibe i flåden har Maersk Supply Service i alt seks ældre S-type ankerhåndteringsskibe, hvoraf to er oplagt. Derudover har rederiet også fire B-type ankerhåndteringsskibe fra 1997 og 1998, samt to 30 år gamle CH-type skibe i flåden.
Over de kommende to år får Maersk Supply Service leveret i alt 10 nye skibe fra værft af Stingray og Starfish typen til subsea-support opgaver samt krævende ankerhåndteringsopgaver.