23948sdkhjf

Fyringer i Maersk Supply bekymrer CO-Søfart

Dansk Metal er gået i direkte forhandlinger med Maersk Supply Service om at reducere omfanget og konsekvenserne for medlemmerne mest muligt, meddeler formanden for CO-Søfart.
Krisen i Maersk Supply Service blev ikke tilstrækkeligt imødegået i fyringsrunden i november sidste år, og rederiet har i dag orienteret skibe og besætninger om, at 400 opsigelser er på vej. De forventes udsendt inden udgangen af september, skriver Co-Søfart i en pressemeddelelse.

-Det er dybt bekymrende og en meget trist dag for danske søfarende, siger Ole Philipsen, formand for Dansk Metals Maritime Afdeling / CO-Søfart.

DMMA i nærmere forhandlinger

DMMA blev i fortrolighed informeret om de kommende tiltag for ca. 2 uger siden og er, efter et orienterende møde i rederiet først på ugen, forberedt på at indgå i nærmere forhandlinger for at nå det bedst mulige for medlemsgrupperne i situationen.

-Markedet offshore er i dyb krise. Rederiet står uden beskæftigelse til en lang række skibe og vil få nybygninger, der går direkte fra værft og til oplægning. Samtidig omflager Maersk Supply Service aktive skibe fra DIS til Isle of Man. Vi er i DMMA dybt bekymrede for udsigterne til beskæftigelsen af danske søfarende fremadrettet – ikke kun hos Maersk, men i hele offshore-sektoren, siger Ole Philipsen og fortsætter:

-Men vi forventer, at Maersk Supply i processen udviser respekt for det samfund, der har givet dem rammevilkårene og begrænser opsigelserne af danske søfarende mest muligt. Samtidig forventer vi, at rederikoncernen A.P. Møller-Mærsk som helhed løfter ansvaret og ansætter danskere, når der er ledige stillinger.

Opsigelserne rammer bredt

Ifølge rederiets orientering til DMMA omfatter de planlagte opsigelser alle besætningsgrupper.

Ved forhandlingerne om effektueringen af fyringsrunden forhandler DMMA for de medlemsgrupper, som er overenskomstdækket i organisationen. Forhandlingerne omfatter derfor navigatører, hovmestre, skibsassistenter og skibsmekanikere samt menige i catering.

-Rederiet har givet tilsagn om et tæt samarbejde i forbindelse med fyringsrunden denne gang, og vi ser frem til konstruktive forhandlinger, siger Ole Philipsen med henvisning til forløbet i november 2015, hvor DMMA kritiserede Maersk Supply Service og fremgangsmåden ved den daværende sparerunde i rederiet.

-De skal have stor ros for at have taget kritikken til sig konstruktivt, tilføjer han.

Overenskomster for menige sikrer efteruddannelse

-Alle berørte er i vores overenskomster omfattet af klare regler for både varsler og godtgørelser. Og i overenskomsterne for de menige søfarende er der klart definerede regler for efteruddannelse, uddyber Ole Philipsen.

-Vi vil opfordre vore menige medlemmer i MSS til allerede nu at overveje muligheder for efteruddannelse for at være så godt forberedt som muligt. DMMA har et tæt samarbejde med kursus-udbyderne, og vi vil afsøge mulighederne for at kunne oprette specifikke kurser målrettet en bestemt gruppe, hvis der bliver behov for det, fortsætter han.

Medlemsmøde

DMMA indkalder så hurtigt som muligt til medlemsmøde for de berørte medlemmer i MSS.

-Vi afventer dog, at vi får konkrete detaljer på plads med Maersk Supply Service, for at have så godt et grundlag som muligt at informere ud fra, siger Ole Philipsen.

DMMA inviterer samtidig alle berørte navigatører i Maersk Supply Service til dialog for at afklare specifikke ønsker i forhold til DMMA’s forhandlinger med MSS om opsigelserne.

Kilde: CO-Søfart
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094