Maersk Line fremviser markant underskud
Krisen i container giver Maersk Line et dyk i indtjeningen i andet kvartal. Underskudet er på 151 mio. dollars, og rederiet tjener mindre, end markedet havde forventet.
Flagskibsdivisionen i Mærsk kæmper med lave rater på containerfragt i et marked med høj konkurrence, hvilket betød et dyk i driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger (Ebitda) til 365 mio. dollars i andet kvartal. Til sammenligning var der ventet 471 mio. dollars på den post af analytikerne ifølge tal indsamlet af Ritzau Estimates, som dog bød på store udsving i gættene.
Omsætningen i Maersk Line var på 5061 mio. dollars, og på bundlinjen (NOPAT) tabte divisionen 151 mio. dollars efter skat. Der var spået 5192 mio. dollars i omsætning og et underskud på 17 mio. dollars ifølge medianestimaterne fra Ritzau Estimates, hvor især sidstnævnte også bød på stor uenighed blandt analytikerne.
I samme periode af 2015 var der noget bedre takter - her omsatte rederiet for 6263 mio. dollars og leverede et Ebitda-overskud på 998 mio. dollars samt et nettooverskud på 507 mio. dollars i årets andet kvartal.
Stort fald i raterne
Siden er betingelserne på containermarkedet forværret i takt med svigtende efterspørgselsvækst og øget kapacitet blandt rederierne. Det har et sideløbende fald i brændstofpriserne langtfra kunnet kompensere for.
Den gennemsnitlige fragtrate for Maersk Line lå på 1716 dollars per fyrrefodscontainer (FEU) i kvartalet. Det var et kraftigt fald fra 2261 dollars per FEU i samme kvartal af 2015. Ifølge Ritzau Estimates var der ventet en snitrate på 1809 dollars per FEU.
Til gengæld faldt bunkerpriserne 42 procent set mod andet kvartal for et år siden takket være det store fald i oliepriserne, og de var i snit på 194 dollars per ton i kvartalet.
For 2016 forventer Maersk Line fortsat, at den underliggende indtjening vil falde "væsentligt" fra de 1,3 mia. dollars, der blev hevet hjem i 2015.
Markedets forventning er, at containerfarten indbringer 533 mio. dollars til Mærsk i 2016 ifølge Ritzau Estimates. Igen er der dog tale om store spænd mellem højeste og laveste bud fra analytikerne.
Kilde: Ritzau FINANS