Manglende harmonisering af nye VGM-regler
Indførelsen af nye containervejningsregler har måske overraskende ikke medført de store forstyrrelser i operation. Til gengæld er der røster om både uharmonisk og uretfærdig implementering.
”Det bekymrer stadig, at størstedelen af IMO’s medlemslande ikke har udsendt guidelines eller regler endnu,” siger Jonathan Gold, vice president for supply chain and customs policy ved den US-baserede National Retail Federation. Han fortsætter:
”Der er meget lidt harmonisering i de regler, der er blevet udsendt indtil nu.”
Opfordring til god opførsel
Efter at europæiske afskibere hævdede at være afkrævet unfair rater af speditører og rederier i kølvandet på de nye VGM-regler, har the Global Shippers Alliance (GSA) også meldt sig med protester. GSA repræsenterer logistikinteresser for producenter, forhandlere og grossister i EU, Asien og USA. Organisationen hævder, at de nye regler og dertil relaterede investeringer misbruges af nogle for egen vindings skyld.
”GSA beder alle pågældende interessenter om at trække alle uberettigede opkrævninger tilbage med det samme og bruge den tre måneders henstandsperiode, efter IMO’s anmodning, til at finpudse alle procedurer og kommunikationen vedrørende VGM,” hedder det i en udtalelse.
På positivsiden tilføjede Gold, at der har været meget få tegn på forstyrrelser på havet eller i havne i USA i forbindelse med 1. julis VGM-deadline, og NRF har ikke hørt om forsinkelser på hverken import eller eksport.
”Forhandlerne har samarbejdet tæt med rederier og oversøiske sælgere for at sikre, at de var forberedte på implementeringen, så den kunne foregå uden forstyrrelser.”
Kilde: Lloyd's Loading List