23948sdkhjf

Ny maritim netværker i Eksportforeningen

Mie Jakobsen skal som ’Export Consultant’ styrke samarbejdet mellem 170 virksomheder i Danish Marine Group og Danish Cruise & Ferry Group.
Hun kommer fra en stilling som projektleder hos Dansk-Tysk Handelskammer, hvor hun de seneste seks år har arbejdet med international markedsføring.

Her har hun rådgivet danske eksportvirksomheder inden for en række brancher, bl.a. transport og logistik, og hun har berørt det maritime niveau. Nu skal hun dybere ind i den maritime verden.

D. 1. august tiltrådte Mie Jakobsen nemlig en ny stilling. En stilling, Eksportforeningen karakteriserer som central i forhold til bl.a. verdens førende maritime messe, SMM i Hamburg, hvor flere end 100 danske virksomheder deltager i september, alene på den danske pavillon. En pavillon, Mie Jakobsen er med til at arrangere via Danish Marine Group.

Da Søfart ringer, præsenterer Eksportforeningens nyansættelse sig da også ’kun’ som repræsentant for Danish Marine Group, mens hendes andet store netværks-virke - for Danish Cruise & Ferry Group – ikke bliver nævnt.

Hvorfor nævner du ikke Cruise & Ferry Group?

”Indtil videre svarer jeg kun Danish Marine Group, fordi jeg i første omgang kun arbejder for dem. Jeg er ny i den maritime branche, og på sigt skal jeg også arbejde for Danish Cruise & Ferry Group. Jeg skal arbejde med marine-industrien bredt inden for Eksportforeningen.”

Hvad bliver din opgave?

”Idéen er grundlæggende, at min erfaring skal styrke medlemmernes eksportindsats gennem rådgivning, netværksmøder, konferencer og eksportfremstød. Eksportforeningen repræsenterer mere end 570 danske eksportvirksomheder, så der er mange muligheder for at netværke.
Og jeg vil arbejde på at styrke Danish Marine Groups allerede store netværk; være der for medlemmerne. Det er vigtigt, at vi arbejder hårdt for at give vores medlemmer værdi og styrke vores tilstedeværelse i forskellige industrier. Det sætter vores medlemmer stor pris på, viser en rundspørge, og jeg er vant til at arbejde med netværk.”

Hvad gør I mere konkret?

”Vi er til stede på de relevante messer og bistår vores medlemmer ved at være proaktive. Vi afholder også vores egne netværksmøder, så vi kan udveksle erfaring. Det vil vi især gøre på på Cruise & Ferries-området. Det er et område i stor vækst, og vi vil have fokus på, at medlemmerne kan mødes i forskellige sammenhænge. Derfor organiserer vi en række netværksmøder og opfordrer vores medlemmer til at mødes der.”

Kan du give et eksempel?

”Ja, vi arbejder med temaer. Vi lytter til, hvad vores medlemmer gerne vil have på dagsordenen, og mødet kan også være i en virksomhed. Vi har sektionsrådet, og vi prøver at lytte på hvad medlemmer har af temaer her.
Den maritime industri kan være en hård industri at komme ind i for en virksomhed, og vi vil også gerne være behjælpelige for de medlemmer, der endnu ikke er en del af industrien, og har noget at tilbyde.”

Er det kun netværk?

”Nej, vi udarbejder også rundspørgeundersøgelser, informerer via nyhedsbreve, rapporterer fra diverse arrangementer og får udarbejdet rapporter for industrien.
Men altså, vi er jo en forening, der består af netværk; vi repræsenterer forskellige grupperinger, der har deres egne råd under Eksportforeningens paraply.

Marinegruppen repræsenterer så typisk leverandører til den maritime industri, og det er meget forskellige medlemmer, vi skal have dialog med. Og i et vist omfang forsøge at bringe sammen. Vi er ude hvor tingene sker, og det er meget på messer.”

Hvad er dit succeskriterium?

”Jeg har ikke et decideret kriterium, men jeg håber at kunne berige medlemmerne, især ved at sætte dem i forbindelse med hinanden. Via min baggrund i Dansk-Tysk Handelskammer kender jeg eksempelvis den eksplosive vækst inden for krydstogtindustrien, og det har faktisk meget med dansk design at gøre.

Her vil det være interessant at få kontakt til nogle interiør-virksomheder, som jeg kan hjælpe med at se nye muligheder.”

Hvad bliver din største udfordring som ny i den maritime verden?

”Jeg kommer udelukkende fra eksport, det er rigtigt, men der er jo en række fælles berøringsflader.
Den største udfordring bliver imidlertid at komme dybere ind i fagområdet, som ganske rigtigt er nyt for mig. Jeg har allerede erfaret, at der er en lang række fagtermer. Et helt fagsprog med en helt anden lingvistik, som jeg skal lære.”


CV Mie Jakobsen

1/8-2016 – ? : Eksportkonsulent, Danish Marine Group, under Danish Export Association
2015-2016 : Projektleder ved Dansk-Tysk Handelskammer
2013-2015 : Marketing & Event Manager, Dansk-Tysk Handelskammer
2010-2013 : Manager UN Procurement, Dansk-Tysk Handelskammer
2009-2010 : Trainee, Dansk-Tysk Handelskammer

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093