23948sdkhjf

Maersk Line vil opgradere E-klassen

Der skal skaffes plads til endnu 1.300 TEU på den historiske første klasse af ULCS-E-skibe hos Maersk Line. Det betyder, at skibene fra de nuværende noterede 15.550 TEU vil kunne laste 16.850 TEU - næsten så meget som den nyeste generation af ULCS'ere.
Maersk Line har annonceret, at man vil øge kapaciteten på sin E-klasse af containerskibe med yderligere 1.300 TEU. E-klassen blev sat i søen fra Lindøværftet som de første i den helt nye internationale klasse af mega-containerskibe - Ultra Large Container Ships - der sidenhen er vokset til omkring 20.000 TEU i størrelse med bl.a. Maersk Lines egne Triple-E-skibe på søen. E-skibene blev i sin tid indledt med 'Emma Mærsk', mens det første skib til at blive ombygget rapporteres at blive 'Eugen Mærsk'.

Aktuelt meldes det, at ombygningen vil inkludere "indskydningen" af endnu et dæk i apteringsbygningen samt forhøjelse af visse sektioner af surringsdækkene, så disse kan holde til en ekstra tier (sektion) af containere i højden. Forhøjningen af apteringsdækket skal sørge for, at øjenhøjden fra broen og ud over det lastede dæk sikrer tilstrækkeligt frit udsyn fremadrettet - og delvist bagudrettet.

Maersk Line har bl.a. entreret med kinesiske CSIC Qingdao Beihei Shipyard om opgaven. Den indledes som nævnt med 'Eugen Mærsk' som første enhed i spil. Skibet opererer p.t. på 2M-samlingen (Maersk Line/MSC) AE1/Shogun-linjen mellem Fjernøsten og Nordeuropa. Det kinesiske værft har ifølge markedsrapporter vundet hovedparten af opgraderingen, men det er ikke sikkert, at samme værft vil lande samtlige opgaver i sammenhængen.

'Emma Mærsk'-ulykke involveret

Det synes underforstået, at den alvorlige ulykke, der ramte E-klassens "moderskib" - 'Emma Mærsk' - under en passage af Suezkanalen for nogle år siden, har haft stor betydning for andre beslutninger omkring ombygningen end selve kapacitetsforøgelsen. Bl.a. blev det efter den alvorlige oversvømmelse af maskinrum m.v. (via agterhrustersystemet) besluttet, at der ikke måtte anvendes agterthrustere på E-klassen. Præcis af frygt for at samme type ulykke ville kunne opstå igen.

Dette problem skulle nu være løst. Og der er desuden taget beslutning om, at også E-klassen skal have ændret deres bulbstævne, så de bedre passer ind i det nutidige billede på servicesiden - herunder slow steaming. Maersk Line og andre Mærsk-enheder har tidligere foretaget lignende ændringer på enheder efter samme koncept.

Da E-klassen oprindeligt blev lanceret, lagde de fra land med en kapacitet på først 11.000 - så 13.460 TEU. Men den blev senere "opgraderet" til de 15.550, der nu officielt opereres med. En typisk Maersk Line-undermelding fra start, der er gået igen, siden de daværende L-skibe lanceredes helt tilbage i 80'erne. Den nye generation af super-ULCS'ere er ifølge Maersk Lines konkurrenter (der ikke undermelder deres kapaciteter) oppe på at kunne laste lige under 20.000 TEU. Det samme kan formentlig også Maersk Lines Triple-E-typer, der officielt står til at laste max 18.340 TEU.

Rederiet bekendtgjorde dog sidste år, at man er i gang med en ordrerunde på 10 nye enheder af typen (Triple-E II), der officielt vil kunne laste 19.360 TEU. Disse enheder vil leveres fra koreansk værft mellem 2017 og 2018. Beslutningen om at opgradere E-klassen til mere kapacitet skal formentlig ses i sammenhængen. Det vil sige evne til at fastholde maksimum kapacitet på de store internationale ruter ud fra slow steaming/maksimal kapacitet pr. skib-modellen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094