Vindmøllerederi kan doble op på kapacitet
Styrkede muligheder for transport af vindmøllemontører gavner Nothern Offshore Services med nybygningen 'Detecter'.
Transport af vindmøllemontører har på grund af den traditionelle opdeling mellem passagerer og besætningsmedlemmer hidtil været betragtet som "transport af passagerer" – også selv om montørerne i sikkerhedsmæssig forstand kan karakteriseres som besætningsmedlemmer, fordi de har indsigt i sikkerheden og er vant til søtransporten.
Givet den gamle definition har myndighederne derfor krævet, at sådanne skibe skulle godkendes som passagerskibe, med tilhørende særkrav til konstruktionen og til sikkerhedsudstyr om bord.
Søfartsstyrelsen med på ideen
Det forhold bliver nu ændret af Søfartsstyrelsen, som netop har tilladt vindmølleskibet 'Detecter', der er ejet af rederiet Northern Offshore Services, at sejle med 24 vindmøllemontører. Der er tale om det første danskflagede skib i sin klasse. Dermed sidestilles rammevilkårene på dette område med eksempelvis de tyske, hvilket glæder Northern Offshore Services.
”Vi er meget glade for det gode samarbejde mellem Søfartsstyrelsen og branchen, som nu medfører, at vi kan bygge skibe til transport af vindmøllemontører på samme vilkår som i Tyskland. Det giver os markant bedre muligheder for at konkurrere på lige vilkår uden at give køb på sikkerheden,” siger Anders Boman, der er COO i Northern Offshore Services.
Forudsætningen for, at skibe som 'Detecter' kan godkendes til transport af vindmøllemontører, er nemlig, at montørerne har den fornødne søsikkerhedsuddannelse, og at de har et certifikat, der bevidner, at de har en tilstrækkelig god fysik.
Et skridt på vejen til fælles krav i Nordsøen
De tyske søfartsmyndigheder har gennem flere år accepteret, at eksempelvis vindmøllemontører, som har søsikkerhedstræning og et godt helbred, ikke nødvendigvis behøver at blive transporteret på egentlige passagerskibe. Med den danske blåstempling er der taget endnu et skridt mod en standardisering af reglerne for transport i Nordsøen.
”Ved en fælles indsats får vi nu styrket den danske konkurrenceevne på dette område på en fuldt forsvarlig måde. Da kriterierne for den danske godkendelse ligger tæt op af de krav, der stilles af de tyske myndigheder, kunne man håbe på, at de engelske myndigheder også vil acceptere skibets certificering. I så fald vil det være et vigtigt skridt mod en standardisering af reglerne for CTV-skibe i Nordsøen, som vil gavne markedsudviklingen,” siger Søren Enemark, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening.