Desperado-grundstøderen bliver ikke et sprængfarligt emne
SØULYKKER: Bjærgeren bag de efterhånden langvarige forsøg på at få den grundstødte bulkcarrier ’Benita’ af grunden på Mauritius bedyrer, at man kun vil bruge meget begrænsede eksplosive hjælpemidler til at få havaristen fri.
'Benita' på grund efter at en desperat maskinchef (der havde forskanset sig i maskinrummet og stoppet hovedmaskineriet) havde bragt skibet i en lidt håbløs position. Enten at drive rundt helt uden maskinkraft - eller at bruge den sidste fremdrift til at gå på grund. Spørgsmålet er, om kaptajnen valgte en noget svært forklarlig kurs i den sammenhæng. Foto: Mauritius Coastguard
Det primære bjærgningsarbejde med at få tømt havaristen mest muligt for fuel og andre olierester etc. er gennemført, men det har knebet med at få en konsekvent plan på banen fra bjærgerne omkring en modus operandi for selve bjærgningen.
Der arbejdes dog ifølge de allerseneste rapporter stadigt på at få fjernet de sidste små mængder olie fra skibets bundtanke ved hjælp af små vakuumpumper. Men for at få havaristen bragt flot har Five Ocean Salvage hen ad vejen ment det nødvendigt med ret ekstensive bortsprængninger af øens koralrev, før man kan få ’Benita’ trukket fri.
Sprængfarligt emne på Mauritius
Og nu er amerikanske eksperter i meget specielle opgaver som den forhåndenværende tilkaldt på sidelinjen. Og de mener ikke, at det bliver nødvendigt at bortsprænge særligt meget af det meget miljøfølsomme koralrev, havaristen står på.
I det hele taget har det ikke mindst lokalt på Mauritius været et kontroversielt emne med bortsprængningen og de yderligere skader, en sådan vil afstedkomme på revet. Og dernæst ikke mindst på betydningen for turisme på ø-paradiset.
En fordel for bjærgerne er, at bulkeren kom bragende ind i øen i ballast. Der er altså ingen last at fjerne, før man går i gang med at fjernet vraget. Hvad der i øvrigt skal ske med samme, når det er slæbt fri, er et åbent spørgsmål.
Skaderne på skibet og den lange tid som delvist tørlagt over en måned indikerer kraftigt et totalforlis. Men om det hele skal helt bortfjernes (en dyr proces), eller om man måske kan erklære vraget egnet til sænkning ud for øen som nyt kunstigt rev/dykkerattraktion, er et åbent spørgsmål.