23948sdkhjf

Desperado-grundstøder på vej mod flotbringning

SØULYKKER: Bulkcarrieren ’Benita’, der nærmest blev tvunget på grund ved Mauritius for 14 dage siden efter interne optøjer, er nu på vej mod flotbringning.
Det var et drama af de mere usædvanlige, der fandt sted ved ferieparadiset Mauritius for godt 14 dage siden, da den 44.000 t.dv. store bulkcarrier ’Benita’ pludseligt ændrede en ellers stabil kurs godt af vejen om øen til en mindre stabil – ret på grund. Angiveligt som følge af et internt drama om bord. Men nu er græske bjærgere ved at få bulkeren klar til at komme fri igen.

Det er selskabet Five Oceans Salvage, der har arbejdet med den udfordrende opgave. Efter en vanskelig operation med at få løftet 145 tons fuel ud af skibet (bl.a. med hjælp af helikoptere og store plastiksække til opsamling af fuelen) måtte de græske bjærgere gå i gang med at bortsprænge koralklipperne under skibet for at kunne trække havaristen fri.

Skibet er meget svært beskadiget med hul ind til flere bundtanke. Five Oceans Salvage har dog fået fløjet et hold af specialsvejsere ind, der skal tætne de værste huller, og det er pejlingen, at man kan holde skibet flydende, når det først er fri af klipperne. Selve maskinrummet er ikke videre berørt, og det er da også lykkedes at få gang i et par af hjælpemaskinerne til at supplere på kraftforsyningerne.

Optaktsdramaet

Præcist hvornår bjærgningsselskabet er klar til at sætte træk på trosser og wirer til flotbringningen, er dog endnu ikke klarlagt. Der er heller ikke melding om, hvor den løbske bulkcarrier skal slæbes hen, når den først er fri af grunden.

Derimod skulle det stå fast, at den ansvarlige for ulykken – skibets maskinchef – står til en hård ombæring i retten, når hans sag kommer for. Hele miseren opstod, da chiefen kom i alvorlig korporlig karambolage med en af sine maskinmestre. Denne kom under et slagsmål ret alvorligt til skade og måtte efter grundstødningen flyves på hospitalet af kystvagten.

Det lykkedes efter miseren maskinchefen at spærre maskinrummet af og stoppe hovedmotoren, og da skibet derpå drev for vejr og vind, var det med kurs direkte mod Mauritius, som altså kom helt uforvarende i vejen for et angiveligt jalousidrama om bord. Besætningen bestod af en blanding af filippinere og Taiwan-kinesere. Skibet er under Liberiaflag, men er græsk-ejet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078