Skrotninger er mangedoblet
Rederierne forsøger at balancere udbud og efterspørgsel på det pressede marked, skriver Bimco.
Rederierne forsøger hermed at udligne udbud og efterspørgsel på markedet for skibsfragt af tørlast. Der skal dog mere til, skriver Bimco.
Panamax-skibe er særligt hårdt ramt
Særlig markant er skrotning af kapacitet i panamax-segmentet (3-5,999 TEU). Siden starten af 2016 er der således skrottet 150.863 TEU panamax-skibe. Det svarer til samme antal, som blev skrottet fra juni 2014 og helt frem til udgangen af december 2015.
En forklaring kan ifølge Bimco være, at skibene potentielt bliver overflødiggjort af Panamakanalens nye, udvidede sluse, som har plads til de større neo-panamax-containerskibe.
"Gennem 2016 har meget dårlige markedsforhold, der skyldes overskydende udbud, været skyld i høj skrotningsaktivitet. Den lave vækst i global efterspørgsel taget i betragtning er øget ophugning en måde at mindske kløften mellem udbud og efterspørgsel i containermarkedet," udtaler chefanalytiker ved Bimco, Peter Sand.
Bimco hæver derfor forventningen til skrotning af containerskibe fra 250.000 TEU til 400.000 TEU i hele 2016.
Kilde: Bimco