23948sdkhjf

Royal Arctic Line-kancelleringer spøger

SØFART ANALYSE: Spekulationer om aflysninger af skibe i Royal Arctic Lines’ nybygningsprogram fra Remontowa kan ikke bekræftes, men nye enheder spøger i baggrunden.
Der er ingen kommentarer fra Royal Arctic Line selv til de spekulationer omkring rederiets nybygninsprogram, som har været fremført af nyhedssitet Maritime Danmark. Heri gættes på aflysning af to ud af de fire resterende enheder i nybygningsprogrammet. Men i rederiets kortfattede kommentar i en pressemeddelelse henvises ikke til aflysninger, men kun til de stadigt igangværende forhandlinger omkring leveringsterminer. Samme konklusioner luftes i øvrigt også fra Remontowa i en kommentar til rygterne.

Det er dog heller ikke afvist, at samme forhandlinger kan resultere i helt permanente udskydelser af leveringsterminerne med baggrund i de store forsinkelser, hele nybygningsprogrammet har været udsat for. Først med de oprindelige ordrer hos det tyske værft P + S Werften i Stralsund (der gik konkurs) og nu senest på polske Remontowa.

Rederiet henviser i pressemeddelelsen således til, at det ingen hemmelighed er, at nybygningsprogrammet er svært forsinket. Og det kan måske tolkes hen ad en opfølgning af mere afsluttende karakter for et eller flere skibe i Royal Arctic Line-regi. Men også læses som en optakt til erkendelsen af, at der kommer nye forsinkelser – men ikke forbundet med egentlige kancelleringer.

Puslespillet

Samtidigt er det interessant at tage med i betragtning, at Royal Arctic Lines administrerende direktør, Verner Hammeken, tidligere har bekræftet over for Søfart, at man har gang i udfasningsovervejelser, for så vidt angår den eksisterende flåde. Det skal ses i sammenhæng med, at man har erklæret sig sammen med islandske Eimskip om kontrahering af tre helt nye skibe til Atlantfarten.

Men hvordan puslespillet så vil gå op med hensyn til varetagelsen af forsyningspligten op og ned langs kysterne, er mere uvist for ikke at sige uigennemskueligt. Især hvis rederiet både planlægger frasalg af skibene ’Irina Arctica’ samt de større Atlantskibe ’Nuka Arctica’ og søsterskibet ’Naja Arctica’ – og desuden skiller sig af med flere af de nuværende små enheder i flåden. Og så dertil også mindsker indtaget af ny kysttonnage.

Kystkapaciteten i centrum

Det er klart, at skibe i den størrelsesorden, der lægges op til i samspil med Eimskip, vil kunne øge kapaciteten på ruterne til og fra Grønland betragteligt. Også selv om skibene sideløbende skal servicere såvel det færøske som det islandske marked. Og i lyset af den kapacitetsforøgelse kunne en kancellering af 'Mary Arctica II' (der er forhåndsnavngivet ’Malik Arctica’) give en vis mening.

Men kapacitetsforøgelsen vil kun gælde omsætningen på den kommende nye Sikuki Nuuk Harbour og ikke kystsejladsen. Og set i det lys vil der ikke være megen ræson i at skære yderligere ned på kystkapaciteten. Og slet ikke med den nye moderne og mere miljøvenlige tonnage, Verner Hammeken også over for Søfart har erklæret, rederiet ønsker i fart.

Desuden er det lidt bemærkelsesværdigt, at hvis Royal Arctic Line skulle have planlagt at forhåndsafskippe ’Malik Arctica’, at skibet så faktisk allerede optræder i rederiets fartplaner. Det er sat til at indgå i fartplanen fra ultimo august med kurs mod Nuuk, hvor den officielle navngivning etc. skal finde sted den 30/8.

Læs også:
Royal Arctic Line og Eimskip går efter tre enheder på ca. 2.000 TEU
Royal Arctic Line og Eimskip varsler nye tider på Nordatlanten
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097