23948sdkhjf

Grønlands nye storhavn kræver brugerbetaling

HAVNE: Sikuki Nuuk Harbour i den grønlandske hovedstad bliver også den første havn i Grønland, der vil forlange direkte brugerbetaling, når man overtager driftsansvaret 1. juli.
Der er meget at se frem til for det nye havneselskab i Nuuk – Sikuki Nuuk Harbour – der fra fredag sætter sig på driften af hele havnen. Ikke kun det nye havneområde på Admiralitetsøerne over for den eksisterende Atlanthavn. Herunder udsigten til at skulle drives helt uden tilskud fra selvstyret – Naalaakersuisut – hvorfor brugerbetaling allerede fra starten bliver sat i værk.

Det påpeges fra Sikuki Nuuk Harbours side, at man i første ombæring ikke vil inddrage de mange lystbåde i havneafsnittet i inderhavnen (eller f.eks. i den gamle havn på den anden side af Nuuk-halvøen) i brugerbetalingen, men alle fartøjer – større som mindre – der benytter de kommercielle havneafsnit, skal fremover af med havneafgifter. Og det er første gang, man ser den slags eksekveret i Grønland. Det pointeres dog, at større udenlandske lystfartøjer på besøg kan se frem til at skulle betale en afgift – uanset liggested.

Skibs- og vareafgifter

Sikuki Nuuk Harbour vil beregne den nye afgift efter skibes bruttotons og afgiften vil dække ophold i op til fire dage. Der bliver derudover også sat et vareafgiftsgebyrsystem i værk, hvor der vil være differentierede afgifter for containere, olieprodukter, stykgods og fiskeriprodukter.

Det nye havneafsnit på Admiralitetsøerne ventes efter planen klar til efteråret. I første ombæring udelukkende som containerhavn med kajarealer og terminalbygninger. Der er mulighed for udvidelse på den yderste ø i den lille øgruppe. Muligvis kan der også tænkes investeret i bl.a. havnekraner i forbindelse med, at Royal Arctic Line og islandske Eimskip har planer om at lade bygge og indsætte tre nye større Atlantskibe i fællesskab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1