23948sdkhjf

Varme, effektive dage i Dubai med ’Olfert Fischer’

LAMPEMANDEN: Føljeton 4: Et godt gedigent stykke arbejde under uvante vejrforhold udføres på korvetten ’Olfert Fischer’ under skibets turnus som del i Operation Free Iraq.
Vi blev indlogeret på Hotel Hayet i Dubai. Næste dag blev jeg afhentet af min private chauffør fra agenten i Dubai og kørt ud til OLFI, en kørsel på tre kvarter. Han kørte som ”død og helvede” hele vejen ud til Jebel Ali.

Der var en masse kameler på vejen – men dem slap vi heldigvis for at ramle sammen med. Jeg inspicerede så enheden for skader for at få et overblik over arbejdsomfanget. Det viste sig at være et større havari, og omfanget af skadede komponenter var stort. Samme dag afholdt jeg møde med skibsledelsen om bord på korvetten, hvor jeg gennemgik mit oplæg til reparationernes omfang og tid, samt forespurgte enheden om, hvor mange folk de kunne afsætte til at hjælpe med til at udføre reparationerne, da jeg havde besluttet, at vi kunne udføre en del af arbejdet selv, ved hjælp at eksterne firmaer.

Arbejdet foregik på Dubai Drydock og gjaldt renovering af elmotorer, diverse stål- og aluminiumsarbejder samt isolering. Semco Svendborg stod for levering af elmateriel, kabler, skilte, samlekasser, gennemføringer mv. Orlogsværftet (OLV) sendte to montører ned, som kom til Dubai for at hjælpe med hydraulik og el-automatik. Vi var i alt 12 personer fra OLFI, to mand fra Orlogsværftet samt mig selv, sagde hunden, som arbejdsleder og arbejdende på forskellige hold. Løbende fik jeg sendt bestillinger til Semco Svendborg, som så sendte varerne ned til os, de var fremme to døgn efter.

Lange, varme dage

Vi var om bord hver dag fra 07.00 til 18.00. Derefter på hotel for afslapning i Dubai. Da vi boede på 10. Sal, kunne vi gå i baren kvit og frit – åbenbart en særregel, de havde dernede.. Der var en stor, dejlig pool og skøjtebane på hotellet. Spisning foregik på diverse restauranter i Dubai, så vi kom godt omkring i diverse retter. Ellers bestilte vi room service.

Dubai Drydock hjalp os med alt stålarbejde om bord, samt udførte reparation af spjæld og lemme om bord. Alle komponenter og elmotorer blev kørt til værftet. Løbende var jeg på Dubai Drydock for at besigtige og godkende arbejdet.

Om bord på enheden kom der dagligt en formand fra værftet, som jeg holdt møde med om arbejdets gang samt gennemgik tidsplanen. Formanden var fra Polen. Folk, der udførte arbejdet, var fra Pakistan og Indien. Dygtige håndværkere. Men de talte ikke til mig. Al samtale gik igennem formanden.

Chefen på værftet i Dubai var englænder. Værftet udførte et meget fint arbejde både på værksteder og om bord. Efter 19 dages intenst arbejde var enheden klar til at gå på søprøve ude i Den Persiske Golf.

Søprøver

Jeg havde udført et søprøveprogram, som jeg gennemgik med chefen og maskinchefen fra ’Olfert Fischer’. Så et par dage efter var vi klar til afgang på søprøve fra Jebel Ali. Efter 12 timers søprøve var enheden klar til at gå på en firedagspatrulje.

Jeg blev sat i land med gummibåd ude fra Golfen til sejlads til Jebel Ali.
Da vi kom ind til havnen, kom jeg i tanke om, at jeg ikke havde mit pas med. Så det var spændende, om der stod nogen, der ville se pas, da jeg jo havde været ude af landet. Men det var kun agenten, der stod på kajen for at køre mig tilbage til Dubai.

Så gik der fire gode dage, med afslapning, god mad og ture samt ophold ved stranden og poolen. En tur med Viking Gummibåds agent i Dubai over til Det Indiske Ocean, hvor den stod på sol og badning og kold te. Dvs. øl der drikkes i tekrus, idet det jo var et muslimsk land, og det var midt i Ramadanen. Vi fik lov til at få to øl.

Da OLFI var kommet ind til Jebel Ali efter tre døgn, blev jeg kørt derud af agenten for at afslutte opholdet med enheden.

Godt tilfredse

Havde møde med chefen og maskinchefen, hvor jeg udtrykte min store tilfredshed med skibets indsats ved reparationen. Chefen udtrykte også sin tilfredshed med det arbejde, vi havde udført i samarbejde med Dubai Drydock samt af SMK’s indsats ved at få enheden sejlklar igen efter 19 døgn.

Derefter tog jeg tilbage til Dubai og efter et par dage fløj jeg tilbage til Europa, Holland, derfra videre til Kastrup Lufthavn og så hjem igen efter 30 dage med en kæmpe opgave samt en god oplevelse.

OLFI kom tilbage til Danmark ni mdr. senere, hvor vi tog den på værft på Aalborg Værft A/S til et stort eftersyn og tilretning af diverse installationer efter det store havari i Golfen.


Korvetterne opgraderes

Det blev politisk bestemt i 1994, at de nu lidt ældre korvetter skulle gennemgå en MLU for at blive opgraderet på systemer og gøre enhederne lettere rent tonnagemæssigt. De havde over årene fået en dybere dybgang.

Der blev udarbejdet specifikationer sammen med firmaerne Logimatic og Brix og Kamp. Begge firmaer beliggende i Aalborg. Specifikationen blev sendt i udbud til de danske værfter. Det var før, at udbud skulle ud i EU. Efter flere forhandlinger blev det Aalborg Værft A/S, opgaven gik til.

Selve opgaven gik ud på at gøre hver enhed lettere og at installere lettere udstyr i enhederne. Samt udskifte kabelnettet til letvægtskabler. Alt udstyr, der blev udtaget af første skib, ’Niels Juel’, blev vejet og noteret.

Med i opgraderingsgruppen var i øvrigt følgende folk: Fra Værftet: Ing. Knud Boesvang, rep.ing. Mogens Hansen og maskinmester Jørgen Nielsen. Fra SMK deltog: kommandørkaptajn Aage Skøttrup, kaptajnløjtnant Gert Nørskov Pedersen, skibstypeinspektør Mogens Højstrup, maskinoversergent Karsten Hellmann, marinespecialist Niels Christian og marinespecialist Anders Hansen.

Til den sørgmuntre ende

Efter færdiggørelse af MLU-PE på første enhed, viste resultatet, at den var blevet 50 tons lettere. Så vi fortsatte på de næste to enheder. Der skulle også installeres nye airconditionanlæg samt fire nye hjælpemotorer, nye kraner og bovpropellere.

Samtidig med MLU gennemførtes et periodisk eftersyn (PE) på hver enhed. MLU og PE tog over et år pr. enhed. Pris pr. enhed. 50 mio. kroner. En del våbensystemer skulle opgraderes, og der skulle installeres nye våbensystemer.

Jeg havde med disse tre enheder at gøre fra vugge til grav, som vi sagde i Søværnet - fra 1976 til 2010, hvorefter disse blev hugget op af H.J. Hansen, Odense, i 2012 på Lindøværftet.

Fortsættes

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.512