Ulstein klar med SOV til tysk Esvagt-konkurrent
NYBYGNINGER: Norske Ulstein Verft har sendt sin (endnu officielt unavngivne) 'Ulstein SX175' ud på prøvesejladser. Det gælder en service offshore vessel dobbelt X-ender, der skal arbejde for Bernhard Schulte Offshore med Siemens som første opgaveholder.
Ifølge Bernhardt Schulte var man langt omkring i verden for at finde det rette byggeværft og design, da man skulle have gang i kontraheringen af nybygningen, men man valgte altså Ulstein i Norge - og ikke mindst pga. værftets dobbeltfunktion med tegnestue og værft under samme tag, så at sige. Og med succes via de seneste mange typer design til offshoresektoren. Processen betegnes som værende gået meget glat og nemt mellem partnerne, og selv om der er tale om et premieredesign, så kommer afleveringen til tiden.
X-Stern-featuren beskrives som en fordel i forhold til skibets fleksibilitet og DP-evne. Under søprøverne har det vist sig at kunne opretholde god fart såvel fremad som tilbage, ligesom skibet manøvreres meget let, lyder vurderingen fra testbesætningen. Skibets kapacitet er sat til 60 personer, hvoraf de 40 kan være medsejlende teknikere etc., mens de resterende regnes til driftsbesætningen. Lastekapaciteten er på 12 containere til diverse reservedele og værktøjer, teknikerne skal bruge under opgaverne på havparken.
Skibet skal ikke alene arbejde for Siemens, der skal levere møller til havparken Gemini Offshore Wind Park 85 km ud for Groningen, det har også fået leveret sit elektriske fremdrivningssystem fra en anden Siemens-division. Det gælder selskabets såkaldte Bluedrive PlusC-type. Dødvægten er sat til 3.150 tons, mens længden rammer 88 meter og bredden 18 meter. Maskineriet består af to azimuth-thrustere plus flere DP-thrustere. DP-klassen er IMO II.