23948sdkhjf

Sydøstasiatisk samarbejde mod militante pirater

En sikker transitkorridor for handelsskibe er blandt de tiltag, Indonesien, Malaysia og Filippinerne er blevet enige om.
Indonesien, Malaysia og Filippinerne blev mandag enige om at lave en transitkorridor til kommercielle skibe, når de skal krydse en bestemt maritim zone i det sydlige Filippinerne. Området er ramt af en bølge af hijackings, som militante islamister står bag.

Næsten 20 indonesiske og malaysiske søfolk er blevet kidnappet af Abu Sayyaf-medlemmer i år, og i Jakarta frygter man, at området vil udvikle Somalia-lignende tilstande. Det skriver Gcaptain i dag, tirsdag.
Ud over skabelsen af en sikker transitkorridor for handelsskibe vil de tre lande også optrappe deres luft- og søpatruljer, såvel som eskorte af de udsatte skibe. De tre lande, som deler søgrænser, har allerede i 2002 indgået en aftale om styrkelse af sikkerheden i området, mod de militante Abu Sayyaf-medlemmer. Men indtil nu har patruljering etc. ikke været koordineret landene imellem.

Indonesien er verdens største eksportør af termisk kul, og leverer 70 procent af Filippinernes kulimport. Men på grund af de mange angreb er nogle indonesiske havnemyndigheder stoppet med at udskrive tilladelser til skibe med kultransporter til det sydlige Filippinerne.

Ifølge analytikere sejles der hvert år gods af en værdi på omkring 40 mia. dollars gennem Suluhavet og Celebeshavet, bl.a. supertankere, som ikke kan sejle i det overfyldte Malacca-stræde.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093