OECD-topøkonom kom til København med positivt budskab
SHIPPING: Der var fint besøg mandag i Rederiforeningen, da OECD-cheføkonom Barrie Stevens kom og gennemgik en rapport med bemærkelsesværdige maritime pointer.
Mandag eftermiddag fremlagde han sine konklusioner i København foran en række toneangivende personer fra Det Blå Danmark.
Konklusionen er overordnet, at antallet af personer, der ernærer sig ved den havbaserede økonomi frem mod 2030 vil stige til 40 millioner personer - fra 31 millioner personer i 2010. Mens det blå bidrag til den globale værditilvækst bliver fordoblet, ifølge rapporten.
"Mange havbaserede erhverv har potentialet til at overhale væksten i den globale økonomi i øvrigt, både når det gælder værdiforøgelse og beskæftigelse,” sagde han og pegede på en række sektorer med særlig stærk vækst - havbrug, offshore vindenergi, fiskeforarbejdning, havneaktiviteter, kystturisme, fiskeri, maritimt udstyr, mens bygning og reparation af skibe også vil vokse, men ikke i samme hast, ifølge Barrie Stevens og OECD.
Dansk modstand
I panelet, der efterfølgende gik i dialog med Barrie Stevens, sad bl.a. Christopher Rex, analysechef i Danmarks Skibskredit. Han er kritisk over for rapportens resultater, og han har i en række sammenhænge agiteret for, at udviklingen indebærer en risiko for mindre transport på verdenshavene. Christoffer Rex havde to pointer:
”Den ene er, at transport af fossile brændstoffer er relateret til shipping, men solenergi og vind giver mulighed for, at vi i fremtiden vil se energi produceret tættere på - uden den samme inddragelse af skibstransport.
Den anden er, at hvis morgendagens jobs betjenes af robotter og anden teknologi, så tvivler jeg på, at emerging markets-økonomierne vil gå frem, som vi har set tidligere,” sagde han og tilføjede:
”Min udlægning er mere forsigtig end mange andres, og jeg håber da, jeg tager fejl.”
Stevens uenig
Christoffer Rex' sidste pointe henviser til, at mindre vækst i emerging markets giver mindre volumen på verdenshavene. Mens samme robotter kan tage jobs i de rige lande og dermed begrænse arbejdsmarkedet selv i vores del af verden. Til disse pointer svarede Barrie Stevens:
”Jeg anerkender disse trusler, og jeg tror ikke, vi er så langt fra hinanden. Forskellen er nok, at jeg ikke tror, vi kommer til at se en revolution i den relativt begrænsede tidsperiode frem mod 2030.”
Dernæst ville adm. direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat, vide, hvilket råd Barrie Stevens kunne give til Danmark med henblik på, at danske virksomheder skal have den størst mulige del af den bebudede maritime vækst.
”Hvad jeg vil anbefale, afhænger af, hvem jeg taler med i industrien. Men jeg tror, jeg vil starte med at se på produktiviteten. Og her ser det godt ud for Danmark, så den maritime industri gør noget rigtigt,” sagde OECD-analytikeren og tilføjede:
”Hvis I fortsat skal konkurrere med den store verden, er det en god ting, men I skal også forberede jer på at slås i den internationale arena om 15-20 år. Der skal investeres, og man skal gøre alt, hvad man kan, for at bringe ressourcerne sammen på tværs af sektorer,” sagde han.
To spørgsmål til OECD-økonom Barrie Stevens (manden bag ”The Ocean Economy in 2030”)
1. Hvilken dansk industri bliver særligt begunstiget?
”Værftsindustrien, nybygninger og reparationer. Altså, det, vi har gjort, er at behandle de maritime data, der var tilgængelige for Danmark (blandt andre lande. Red.) for at vurdere, hvad fremtiden kan blive. Dvs. konklusionerne giver ikke et repræsentativt billede af den danske industri, men dog nogle indikatorer. Og en af disse indikatorer er, at skibsbygningsindustrien i Danmark vil give et større bidrag end gennemsnittet for den globale vækst i sektoren.”
2. Hvordan kan man udnytte det?
”Det handler om at finde markedets nicher, og her er det vigtigt at fokusere på nye teknologier; at kombinere teknologier og bringe netværk sammen. Værftsindustrien er jo afhængig af maritime underleverandører, og deres potentielle fremgang er relateret til Danmarks evne til at specialisere sig - at finde og udnytte nicher.”