CMA CGM indgår partnerskab med Singapore-havneselskab
CONTAINERSHIPPING: PSA Singapore terminals og den franske storoperatør CMA CGM har etableret nyt joint venture-selskab, der skal operere fire terminaler i verdens næststørste containerhavn.
PSA vil ifølge aftalen beholde en lille aktiemajoritet i CPLT med et 51 procents ejerskab, mens CMA CGM vil sidde på de resterende aktier. CPLT vil via de fire relevante terminaler sidde på en kapacitet på tre mio. TEU årligt, hvilket dog sammenlagt er under tre gange mindre, end hvad der aktuelt håndteres af samtlige terminaler i Singapore.
CPLT-projektet bakkes officielt op af PSA’s ejer – Singaporestaten som sådan – idet man udtrykkeligt ønsker at trække mere af det gods tilbage, der er gledet over til de to store malaysiske konkurrenter i Port Kelang og Maersk Line-bastionen Tanjung Pelepas.
Ifølge PSA er terminal-konglomeratets andel af de asiatiske transhipment-volumener faldet drastisk fra så meget som 89 procent i år 2000 til kun 62 procent i 2015. I indeværende år alene er Singapores samlede omsætning af containere faldet med 7,8 procent i løbet af de første fire måneder – hvilket skal lægges oven i (eller fratrækkes) et fald i 2015 på sammenlagt 8,7 procent. Det skyldes dels den almindelige afmatning, dels markant øget konkurrence fra ikke mindst kinesiske havne.