’Maersk Guardian’ på vej mod transformationen
OFFSHORE: Maersk Drillings ’Maersk Guardian’ er ved at gennemgå det usædvanlige skifte fra borerig til beboelsesrig. Operationen går planmæssigt, melder rederiet, der venter opgaven færdig til tiden.
Her er man nemlig blevet færdige med at afmontere riggens ”hjerte” – cantileveren - hvor boretårnet og langt det meste af borefaciliteterne var monteret. Det efterlader så riggen noget tomhændet at se til, indtil det nye beboelsesmodul arriverer til august – efter planen. Det er kontraheret af Maersk Drilling hos Semco Maritime i Esbjerg, der dog lader det konkret bygge i Gdansk, Polen.
Maersk Drillings egen opgave
Men det er som helhed Maersk Drilling selv, der kører projektet, kan communication partner Camilla Størup Ugilt fra Maersk Drilling fortælle:
”Det er vores egen tekniske organisation, der står for at køre projektet. I samarbejde med de underleverandører, vi har hyret ind til forskellige opgaver i forbindelse med transformationen. Hvad den fjernede cantilever angår, så var den faktisk ved at blive gammel. Men den var ikke udtjent endnu. Så vi har fjernet alle de brugbare dele, vi kunne fra den,” forklarer hun.
”Og stumperne kan efter renovering så enten genanvendes af os selv eller måske afhændes til anden side. Det meste af udstyret til boreopgaver om bord – ikke kun fra selve cantileveren – er faktisk allerede afmonteret med henblik på genbrug andetsteds.”
Selve reststålet har Maersk Drilling afhændet til skrot. Aktuelt med den lokale skrotforretning Jatob som aftager.
Bag transformationen
Beslutningen om at lade ’Maersk Guardian’ ombygge traf Maersk Drilling i december, da man fandt en kunde til riggens ”levetidsforlængelse” hos søsterselskabet Maersk Oil baseret på en femårig kontrakt med to års option som beboelsesplatform i den danske del af Nordsøen. Men det var nok også ved at være sidste udkald for netop en levetidsforlængelse for riggen, der er bygget tilbage i 1986 i Japan. Særligt i lyset af det elendige marked for offshoreprojekter.
Derpå indgik man kontrakt med Semco Maritime om at forestå bygningen af det nye beboelsesmodul, der skal rumme plads til 142 personer plus alle de faciliteter, der nu engang skal indgå i et modul af den slags – fra kabys og messer til dagrum, kontorer etc. etc. Selv opgaven er den absolut største af sin særlige art for Semco Maritime, som senior vice president Lars Skov Christensen fra firmaet præciserer:
”Vi har aldrig konstrueret et beboelsesmodul af den størrelse før. Og alene den krævede størrelse gør, at det er umuligt for os at lade det bygge på vores faciliteter i Esbjerg. Derfor er ordren placeret hos vores samarbejdspartner i Gdansk, Polen. Herfra vil det færdige modul efter planen skulle prammes op til Frederikshavn til august,” siger han.
Klar til tiden
Hos Maersk Drilling har man så også kunnet uddelegere en række andre tekniske opgaver på riggen, mens man ventede på transformationen. Størstedelen af det tunge udstyr er taget ud sammen med cantileveren. Det gælder f.eks. cementpumper, der blev fjernet af firmaet Haliburton, der faktisk ejer udstyret. Det såkaldte shakerhus (mudderbehandlingsmodul) er også væk fra hoveddækket for at gøre plads til det nye beboelsesmodul.
Videre har man i det eksisterende beboelsesmodul om bord opgraderet faciliteterne med bl.a. nyt forsyningsanlæg og en opgradering af fitnessfaciliteterne. Som nævnt holder man tidsplanen for opgaven, der forventes afsluttet til august, idet selve installationen af det nye beboelsesmodul ikke forventes at tage specielt lang tid at gennemføre.
Derefter skulle man være klar til at lade ’Maersk Guardian’ forlade Frederikshavn primo september. Og der planlægges i øvrigt ifølge Camilla Størup Ugilt p.t. ikke flere oplægninger af andre Maersk Drilling-rigge. Hverken i Frederikshavn eller Esbjerg.