IMOIIMAX satte barren for ECO-tankskibe ved introduktionen sidste år
NYBYGNING: Skal produktlasten varmes op, kan det ske med overskudsvarme fra både hoved- og hjælpemaskineri.
IMOIIMAX-skibenes skrog er udviklet til ikke at have ét design draft, men i stedet et dybgangsspekter mellem 10 og 12,5 meter, inden for hvilket skroget hydrodynamisk er mest effektivt. Målet er reducering af ballast i en trade, hvor der erfaringsmæssigt er relativt store udsving i lastekonditionerne.
Skroget er også kendetegnet ved en ret stump bulb og en minimalt udfaldende stævn. Noget som i disse år bliver stadig mere udbredt i skibsdesign, og som med de første driftserfaringer hos Stena Bulk nu kan dokumenteres at have en positiv effekt.
ECO-tanker-kombinationen
Agterst er IMOIIMAX-skibenes ene propeller fittet med en hub vortex-finne, der absorberer den negative hvirvelenergi. Hermed reduceres ikke alene kavitation, men energiomsætningen til reel fremdrift øges også.
Der anvendes ligeledes en forstørret propellerdiameter. Det sker i kombination med valget af hovedmaskineriet, der baserer sig på Man Diesel & Turbos nye elektronisk styrede B-serie low speed-hovedmotorer med ekstra slaglængde og dermed reducerede omdrejninger, en 6S50ME-B9,3.
En kombination, som siden er blevet stadig mere populær netop i de såkaldte ECO-nybygninger i MR-segmentet.
Multi-inlet-kedler
Både hovedmotor og de fire gensets leverer overskudsvarme fra udstødsgassen til de to Alfa Laval multi-inlet-kedler. Under havneophold kan waste heat således fortsat anvendes til lasteopvarming, men så alene fra hjælpemaskineriet. Det er ligeledes fra Man Diesel, og i en del-last-optimeret version, hvilket bidrager til yderligere besparelser, da generatorstrømproduktionen dermed kan tilpasses det aktuelle behov mere nøjagtigt.
Længere oppe og langt mere synligt vidner udformningen af dækshuset også om, at der ikke er tale om et standard MR-skib. I udviklingen af IMOIIMAX er der blevet foretaget vindtunneltests, der viser, at det kan betale sig at formgive overbygningen mere aerodynamisk. Som markedet har set det i car carrier-segmentet i de seneste år, introducerer IMOIIMAX således også nu en langt mindre boksformet overbygning.
Ifølge Stena Bulk viser det første års driftserfaring med IMOIIMAX-designet, at målet fra 2011 på mellem 10 og 20 procent bunkerbesparelse, sammenlignet med et to til tre år ældre standard MR-tankskib, holder stik.
FAKTA – 'Stenaweco Impulse', ZCEM2, Bermuda
Type: MR (Mid Range) produkt- og kemikalietankskib
Ejer: Stenwec I ApS
Operatør: Stena Weco, Rungsted Kyst
Klasse: Lloyd's Register
Værft: Guangzhou Shipyard International, Kina
Byggenr.: 12130006
Levering: Marts 2016
Design: Stena Teknik/Guangzhou Shipyard
Længde o.a.: 183,2 m
Længde lbp.: 178,5 m
Bredde: 32,2 m
Dybgang: 12,9 m
Bruttoton: 29.666
Nettoton: 14.198
Dødvægt: 49.400 tons
Kubikmeter: 54.000
Fremdrivning: Dieselmekanisk 1 X 6S50ME-B9,3, 7.211 kW
Servicefart: 14,5 knob
Kontraktpris: 40 mio. dollars/stykket
Læs også:
Stena Teknik skabte IMOIIMAX til mødet mellem Stena Bulk og Weco
Fleksibilitet handler også om hurtig turnaround