”Hvor længe vil banker og regeringer understøtte overkapacitet?”
MULTIPURPOSE: Projektlastrederier som det amerikansk-baserede Intermarine, der gik sammen med Scan-Trans i 2012, opererer i et svært marked. Søfart har talt med direktør Ask Munck.
”I dag er det store spørgsmål, hvor længe banker og regeringer vil medvirke til en overudbygget verdensflåde. Og dermed fortsat støtte ejere, som har opereret med røde tal uden en plan for fremtiden,” siger han til Søfart og tilføjer:
”Man kunne forestille sig øget konsolidering i branchen og en potentiel korrektion af overkapaciteten i markedet efter en konsolideringsbølge.”
Stor MMP-aktør
Trods krisen har Intermarine været voldsomt aktive på markedet i 2015 og 2016. Rederiet har chartret nogle af branchens største heavy lift-skibe og har en række nybygninger på vej, og rederiet er i dag den amerikansk-flagede operatør, der har den største kapacitet på området.
Udfordringen er ifølge Ask Munck at få de langtidschartrede skibes kapacitet til befragtningsmæssigt og operationsmæssigt at fungere.
”Vi forventer, de vil operere i vores Americas-trade. Ved at fokusere på en moderne og effektiv flåde vil vi være i stand til også fremover at tilbyde pålidelig transport til vores kunder,” siger Ask Munck.
Det vakte opsigt, da Intermarine i august sidste år chartrede 15 skibe samt annoncerede tilføjelsen af yderligere seks miljøvenlige skibe med 900 tons løftekapacitet i begyndelsen af oktober. De mest potente skibe i selskabets flåde kan klare at løfte 1.400 tons.
Mere konkret har man fokuseret på at operere ”retrofit” og nybyggede eco-skibe, herunder Ecolift 500 (12.500 t.dv. med 2 x 250 MT-gear), Ecolift 900 (13.300 t.dv. med 2 x 450 MT-gear) og Ecolift 300.
Hvilken effekt har det vanskelige marked haft på jeres virksomhed?
“Set i forhold til markedssituationen har Intermarine haft et tilfredsstillende 2014 og 2015. Mens markedet har været påvirket af overkapacitet af skibe i en årrække, har vi i anden halvdel af 2015 set et drastisk fald i olie- og gaseftersøgning - samt -produktion. Det har påvirket lasterne, der typisk bliver fragtet via multipurpose-skibe.
Forsinkede og aflyste projekter gav færre projektlaster. Sammenholdt med den alt for udbyggede flåde, har det videreført problemerne ind i 2016, hvilket har givet et udfordrende miljø at operere i,” siger han og tilføjer:
”Intermarine er involveret i langsigtede ”commitments” til moderne og effektiv tonnage og er bekymret for den faldende kvalitet af mange skibe i den globale multipurpose-flåde pga. mangel på kapital.
De manglende investeringer i skibe repræsenterer en risiko ift. pålidelighed. Ved at fokusere på en moderne flåde vil vi være i stand til fortsat at tilvejebringe pålidelig transport til vores kunder.”
Hvordan udvikler det europæiske marked sig, set fra din stol?
“Kontinentet er ekstremt konkurrencepræget. Vi ser også konkurrence fra bulk og container, efter nedgangen i olie og gas-sektoren. Det udfordrer volumen i markedet.
Det ser imidlertid bedre ud for vind, siden vi fortsat ser bred regeringsstøtte på dét felt.”
Hvilke forventninger har du for resten af 2016 og 2017?
”Det er meget svært at forudsige fremtiden. Førhen var det forudsagt, at om seks måneder vil markedet forbedre sig – eller senest næste år. Imidlertid er folk stoppet med at snakke om et forbedret marked om bare ét år,” siger Ask Munck og peger på de langsigtede faktorer.
”De ledende incitamenter for sektoren er de makroøkonomiske trends, og de indikerer ikke, at der skulle være vending på vej for industrien. Selvom olieprisen er steget, har den ikke ramt et niveau, hvor laster relateret til efterforskning og udvikling er på vej i nogen stor skala.
Det giver en situation, hvor bunkerpriserne stiger, men uden fordelene ved olie- og gasrelaterede laster.
Ud fra et Intermarine-perspektiv mener vi imidlertid, at vores performance, struktur og strategi placerer os i en position, hvor vi kan håndtere de forandringer, sektoren vil stå over for.”
FAKTA: Intermarine og Scan-Trans
Næstved-baserede Scan-Trans offentliggjorde i august 2012 en opsigtsvækkende nyhed - at man ville fusionere med det amerikanske rederi Intermarine med private equity-selskabet New Mountain Capital i ryggen.
Dermed blev et selskab skabt - under Intermarine-brandet - med en global omsætning på over 500 mio. dollars. Og med over 50 multipurpose- og heavy lift-skibe med en løftekapacitet på op til 800 tons. Siden er løftekapaciteten øget til et maksimum på 1.400 tons, og Intermarine har øget sin størrelse yderligere på et udfordrende marked.
Intermarine Denmark har base i Næstved, men er tæt knyttet til det amerikanske moderselskab.