Fjerde udvidede SAMMAX til APM
Maersk Line har taget levering den 8.700-TEU store nybygning Maersk Lins fra Daewoo-værftet i Sydkorea. Skibet er den fjerde af otte enheder i den udvidede SAMMAX-klasse containerskibe (Sydamerika-max), der har fået øget TEU-kapaciteten fra 7.450 til 8.700 TEU fra seriens første fire skibe.
Den udvidede kapacitet på de sidste otte SAMMAX-skibe er opnået ved at øge højden på apteringen, hvorved der er blevet plads til to ekstra lag af containere. Skibenes dødvægtstonnage er imidlertid stort set den samme, bortset fra fradraget af den ekstra vægt fra den forhøjede aptering. Med hele 1.700 reeferplugs er SAMMAX-skibe samtidigt i dag verdens største reefer-skibe.
Maersk Lins har sat kursen mod Europa i last på AE-5, hvorefter nybygningen vil blive fast beskæftiget på North Europe-ECSA ”Samba”-linjen.
Kilde: Alphaliner
Den udvidede kapacitet på de sidste otte SAMMAX-skibe er opnået ved at øge højden på apteringen, hvorved der er blevet plads til to ekstra lag af containere. Skibenes dødvægtstonnage er imidlertid stort set den samme, bortset fra fradraget af den ekstra vægt fra den forhøjede aptering. Med hele 1.700 reeferplugs er SAMMAX-skibe samtidigt i dag verdens største reefer-skibe.
Maersk Lins har sat kursen mod Europa i last på AE-5, hvorefter nybygningen vil blive fast beskæftiget på North Europe-ECSA ”Samba”-linjen.
Kilde: Alphaliner