Mulig fusion mellem China Cosco og CSCL efter blokade af P3
Et år efter det kinesiske veto af P3-alliancen
lader en fusion mellem de to statsejede kinesiske selskaber China Cosco og CSCL til at være undervejs. Dette vil flytte de to selskaber fra henholdsvis sjette- og syvendepladsen, hvad angår opereret flådestørrelse, til en samlet fjerdeplads på verdensplan, med en samlet flåde på over 1,5 mio. TEU og en global markedsandel på omkring otte procent.
I juni sidste år blokerede Kina for planerne for P3-alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM med den begrundelse, at alliancen ville ”begrænse konkurrencen” på de travleste containerruter mellem Asien og Europa. Maersk Line og MSC indgik senere 2M-alliancen.
Hos analysefirmaet Drewry Shipping forventer man, at den eventuelle fusion mellem Cosco og CSCL vil få andre selskaber til at overveje fusion, samtidig med at det vil skabe usikkerhed om fremtiden for de alliancer, som Cosco og CSCL indgår i i dag.
Kilde: SCDigest