Lave fragtrater skaber rationalisering hos Mærsk-datterselskab
MCC Transport, Mærsk-datterselskab som opererer på intra-Asien, har været nødsaget til at lave rationaliseringer i sit rutenetværk pga. lave fragtrater og lavere efterspørgselsvækst end forventet. Selskabets chief executive, Tim Wickmann, fortæller Lloyd's List, at man har lukket to services fra Kina og taget seks skibe ud af sit rutenetværk. MCC’s flåde er nu på 75 skibe.
Rationaliseringerne har dog også haft positive effekter. Selskabet har opnået en bedre havnedækning, bl.a. med en udvidelse af ruter til Myanmar og en service fra Sydøstasien til Hongkong og videre til Kina med stop i to vietnamesiske havne på vejen. Ifølge Tim Wickmann er der ingen andre selskaber, der tilbyder en lignende service.
Det intra-asiatiske marked er det mest konkurrenceprægede shippingmarked i verden, hvor over 70 shipping-lines er til stede.
”Intra-Asien-markedet er meget dynamisk, og vi skal altid være beredte og klar til at lave små ændringer på vores services alt efter markedets ønsker,” siger Tim Wickmann om det intra-asiatiske marked. Og trods de nødvendige tiltag er markedet ”virkelig et sjovt sted at være.”
Kilde: MCC Transport/Lloyd's List