Finansministeriet udskyder fast Femern Bælt-forbindelse i 11 år
Mere koncist skulle Finansministeriet havde resolveret, at den store udskydelse af projektet beror på særligt de tyske beslutningsprocesser omkring bl.a. anlæggelsen af en ny jernbane til Puttgarden. Den kan tidligst ventes færdig i 2024, og dertil kommer, at den endelige tyske beslutning om at gå i gang med Femern Bælt-forbindelsen først kan anes at ske i 2017.
Og fra det tidspunkt til en forbindelse kan stå færdig, vil der gå minimum otte og et halvt år, til forbindelsen vil kunne være klar. Finansministeriet forventer dog selv, at det nok først vil ske i 2026 – altså om godt 11 år. I så fald skal der ske en betydelig forcering af projektet, konkluderes det. Så Scandlines har med andre ord god tid til at få sejlet driftsindtjening ind på sine kommende nye hybridfærger, der leveres snarest.
Kilde: Finansministeriet / Ingeniøren