23948sdkhjf

Maersk Line tæt på opgraderingsmål for S- og G-klasse-enheder

En forøgelse på 55.000 TEU af Maersk Lines flåde er tæt på at blive endelig færdiggjort, idet det sidste skib til at få forøget kapaciteten, 'Gjertrud Mærsk', netop nu er inde på kinesiske Qingdao Repair Yard for at blive opgraderet fra nominelt 9.500 TEU til 10.888 TEU. Samme procedurer har fem søsterskibe med senest 'Gudrun Mærsk' været igennem. Og før det var det skibene i S-klassen, der blev øget fra 8.200 TEU til 9.600 TEU.
 
Hele processen blev sat i værk tilbage i 2011 på baggrund af muligheden for at øge kapaciteten, uden af man skulle ændre væsentligt på skibenes dødvægtstal. Den mest markante fordel for Maersk Line har ligget i, at man signifikant har øget skibenes evne til at medtage flere enheder i den lette til medium-tunge ende af containerlasterne. En stor fordel, når en gennemsnitlig eksportcontainer fra Kina vejer 11 tons, mod en generel gennemsnitsvægt på 14 tons.
 
I forbindelse med komplementeringen af udvidelsesprogrammet har Maersk Line-CEO Søren Toft dog så sent som i sidste uge fortalt shippingrapportere i Fjernøsten, at operatøren i 2016 planlægger en reducering af rederiets samlede kapacitet, men uden at gå i detaljer.
 
Kilde: Loadstar
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063