NABU: Vores kritik af Femern-forbindelsen støttes af eksperter
Nu får miljøorganisationen mere støtte til sagen fra Danmark, skriver NABU i en pressemeddelelse.
Den danske forsker Hans Schjær-Jacobsen, professor emeritus ved Danmarks Tekniske Universitet og i dag selvstændig rådgiver, når i en ny finansiel analyse frem til, at den planlagte Femern-forbindelse er et finansielt højrisikoprojekt. ”Det bekræfter vores kritik, når uafhængige anerkendte danske eksperter offentligt udtrykker deres bekymringer ved projektet. Vi har hele tiden fastholdt, at det infrastrukturelle behov og den samfundsøkonomiske nytteværdi af kæmpeprojekter med så betydelige miljømæssige konsekvenser skal kunne dokumenteres. Femern-forbindelsen er et lige så katastrofalt projekt som Stuttgarts nye hovedbanegård (S21), den nye lufthavn i Berlin eller Hamburgs nye koncerthus ”Elbphilharmonie”. Forskellen er, at Femern-forbindelsen stadig kan stoppes. Og det bør ske nu,” siger chef for NABU Leif Miller.
Ifølge Hans Schjær-Jacobsen er det usandsynligt, at Femern-forbindelsen kan tilbagebetales på under 40 år. Derudover ville de økonomiske risici og dermed sandsynligheden for statslige tilskud stige. Hidtil har alle siddende regeringer dog kategorisk afvist dette scenarie og samtidig forsikret, at projektet utvivlsomt vil være rentabelt. Der stilles stadig oftere spørgsmælstegn ved projektet i lyset af de enorme omkostningsstigninger, useriøse trafikprognoser og usikkerheder på grund af medregnet EU-støtte samt væentlig forsinkelse af den tyske godkendelsesproces for tilkørselsforholdene på tysk side.
For ikke længe siden gjorde den mangeårige trafikchef for Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, i sin bog ”The Fehmarn Belt Fixed Link - made in Denmark” nådesløst op med de økonomiske og infrastrukturelle sider af projektet, som han selv i årevis var en del af. Heller ikke den danske forsker Bent Flyvbjerg, professor i byplanlægning ved University of Oxford, har sparet på kritikken af projektledelsen, da han er stærk kritisk over for kæmpe projekter, der planlægges uden et reelt behov. NABU deler Bent Flyvbjergs anbefaling om ikke at overlade det til projektejerne selv at udarbejde prognoserne for egne projekter.
Politikere og erhvervslivet har nærmest per automatik forsøgt at begrænse miljøorganisationer og eksperter i at rejse indvendinger forud for planlægningen af kæmpeprojekter. ”Vi ser, at jo mere relevant kritikernes argumenter er, jo kraftigere bliver de nedvurderet offentligt,” siger NABU’s Femern Bælt-ekspert Malte Siegert. Beslutningstagere i Danmark og Tyskland er i øjeblikket meget skarpe i tonen over for kritiske røster – det tyder på stor nervøsitet og usikkerhed som følge af den manglende begrundelse for projektets reelle behov. ”I betragtning af de mange negative eksempler i den senere tid kan et infrastrukturelt helt overflødigt mammutprojekt som Femern-tunnellen i dag ikke længere bare males lyserødt, som det tidligere har været tilfældet,” fortsætter Malte Siegert. NABU har derfor endnu ikke opgivet hæbet om, at planlægningen af Femern-forbindelsen kan stoppes, og at projektet endelig underkastes en uvildig ekspertvurdering.
Kilde: NABU