IMO skal stå for miljøregulering, ifølge klimaministeren
- Danmark og EU arbejdede hårdt for, at den globale klimaaftale skulle omfatte international transport, herunder skibsfart. Fra dansk side havde vi gerne set, at aftalen understregede, at skibsfart også skulle være en del af løsningen, og at FN's søfartsorganisation (IMO) skal tage initiativerne til en global bindende regulering, siger energi-, forsynings-, og klimaminister Lars Lilleholt i et interview med Søfartens Ledere:
- Det lykkedes desværre ikke, men det betyder ikke, at arbejdet stoppede i Paris. International skibsfart tegner sig i dag for ca. 3 pct. af de globale CO2 udledninger, hvilket er mere end Tysklands samlede udledninger.
Ministeren peger på, at ifølge et studie for FN's Søfartsorganisation (IMO) forventes sektorens udledninger frem mod 2050 at blive øget med mellem 50-250 pct. afhængig af stigningen i det fremtidige transportbehov og verdenshandlen, såfremt der ikke vedtages yderligere tiltag.
- Derfor vil vi fra dansk side bl.a. fortsætte arbejdet i relevante FN-organisationer med henblik på, at IMO udmønter en effektiv global regulering af skibsfart, understreger Lars Lilleholt.
IMO skal stå for reguleringen
- Skibsfart er en global sektor, og ca. 70 pct. af verdens skibe sejler under ulandsflag. Skal vi undgå konkurrenceforvridning og samtidig tjene klimaet, skal en regulering derfor være global. Her ser vi IMO som bedst egnet, da IMO er FN's specialiserede organ for international skibsfart og råder over indsigten og erfaringen med at regulere sektoren, påpeger ministeren. Han tilføjer, at EU også ser IMO som det rette sted at lave global regulering:
- Men samtidig er det en svær og langsommelig proces. Derfor vedtog man i EU krav til overvågning og rapportering af skibes energieffektivitet for at vise IMO, at det godt kan lade sig gøre. Fra dansk side havde vi en meget tæt dialog med erhvervet under forhandlingerne, og alle parter var tilfredse med udfaldet. Såfremt man beslutter sig for yderligere EU-regulering, er det vigtigt, at den ikke hindrer fremdrift i IMO og heller ikke forvrider konkurrenceevnen.
Udfordringen for miljøvenlig transportform
Til spørgsmålet om, hvad der er den største udfordring for, at søtransport fortsat regnes for den mest miljøvenlige transportform, svarer Lilleholt:
- På COP21 var Danmark vært for en konference, hvor vi sammen med Danmarks Rederiforening netop understregede, at søfart var den mest miljøvenlige transport af gods. Når det er sagt, er det klart, at søfarten kan blive mere effektiv og dermed mere miljøvenlig. Danmark er et godt eksempel på, at erhvervet sagtens kan være ambitiøst uden at gå på kompromis med kommercielle interesser. Det gode budskab har vi spredt internationalt over flere år - senest på COP21.
Hvordan er din holdning til IMO's stigende krav til energieffektivitet for nybyggede skibe, - med kravet om 30 pct. større energieffektivitet for skibe bygget efter 2025 ift. år 2000?
Hertil svarer ministeren: Når jeg tænker på, at Danmark står som idemageren bag kravet, bliver jeg ret stolt over, at man nåede i mål med bindende krav til nye skibes energieffektivitet.
Skibsfartens udledning stiger
- Kravene er et vigtig skridt i den rigtige retning. Man skal dog holde sig for øje, at kravene kun gælder for nye skibe, og selvom man allerede bygger efter de nye standarder i dag, vil kravet først slå fuldt igennem, når de gamle skibe er udfaset. Samtidig forventer man, at skibsfartens udledning stiger med 50-250 pct. frem mod 2050 afhængigt af stigningen i det fremtidige transportbehov og verdenshandlen, såfremt der ikke tages nye initiativer, og derfor skal vi fortsat presse på for, at IMO tager disse nye initiativer.
Kilde: Søfartens Ledere