23948sdkhjf

Indien, Pakistan og Bangladesh stadig klart i skrot-front

Trods ihærdige forsøg fra både shippingindustrien selv og ikke mindst diverse miljøorganisationer på at få ændret mønstret i det globale skrotmarked er det stadigt Indien, Pakistan og Bangladesh, der ligger klart i front, når det gælder afsætning af ophugningsklare skibe.
 
Ifølge organisationen Platfom blev der i 2015 afsat i alt 768 skibe til ophugning på globalt plan i 2015, og heraf havnede 469 hos diverse ophuggere rundt Det Indiske Subkontinent. Og det er ifølge organsisationer som Platform kritisabelt, at redere og mellemhandlere vælger den kurs med baggrund i samme ophuggeres notoriske negligering på en række områder.
 
Her peges bl.a. på den fortsatte mangel på arbejdsmarkedsregler, overholdelse af miljøforskrifter osv. Problemet er ifølge Platform, at det er svært at gå direkte til rederierne bag, idet de typisk benytter sig af såkaldte ”cash-buyers”, der overtager de skrotmodne skibe på papiret, inden de sendes til f.eks. Alang eller Gadani Beach.
 
Kile: Platform
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078