23948sdkhjf

Nye toner fra Mærsk omkring ophugning i Indien

Forlydender om, at Maersk Line er ved at se mindre modvilligt på Alang-området som hjemsted for ophugning af rederiets egen tonnage, har kastet mange kommentarer og henvisninger af sig. Ikke mindst fra miljøorienterede kredse (særligt The Shipbreaking Forum), der frygter, at en blåstempling af Alang som ophugningssted for Maersk Line-skibe vil have miljøskadelige konsekvenser.
 
Maersk Line har for sin del ikke taget konkrete skridt i den retning, men åbnet for, at man medvirker til en udvikle en mere ansvarlig og netop miljøvenlig ophugningsindustri i bl.a. Alang-området. Mærsk-rederierne sender generelt ikke megen egen tonnage til skrot (der sælges hellere som second hand), og har så langt anvendt særlige godkendte genanvendelses-orienterede værfter i Kina og Tyrkiet, når det er sket.
 
Om årsagen til stemningsskiftet hos Maersk Line forlyder det, at rederiet nu kan se en ny trend, for så vidt angår egen tonnage. Den er sværere at sælge med gevinst i et presset marked, og så kan det bedre betale sig at sælge til ophug selv. Men med stigende tonnagemængder sejlende i den retning må også Maersk Line se sig om efter ophugningsoperatører med større kapacitet. Og altså bl.a. i Alang-området.
 
Kilde: The Shipbreaking Platform
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093