Havnedagen i Aarhus i dag har havneloven på dagsordenen
”Danmark skal have effektive og konkurrencedygtige havne. Jeg har en ambition om, at vi i Danmark bliver et foregangsland på havneområdet. For at opnå det skal havnene have de rigtige rammer.”
Sådan indleder transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt sin invitation til havnedagen, der finder sted i dag 29. februar i Aarhus Havn. Formålet med havnedagen er at få en bred debat med branchen om, hvordan havneloven kan gøres bedre og opfylde målsætningen om effektive og konkurrencedygtige havne. Hvis der er indlysende elementer i loven, som alle deltagere kan blive enige om at justere, er ministeren villig til at se på det.
Danske Havne har siden efteråret 2014 arbejdet målrettet med forslag og eksempler som input til en ny og/eller forbedret havnelov. Danske Havne har blandt andet foreslået følgende til debat og som oplæg til havnedagen i Aarhus:
Hvad skal der til for, at vi kan få mere kommunalt samarbejde på tværs af kommunegrænser – driftssamarbejde og mulighed for at drive andre havne, herunder sammenhængen til transportcentre/dry ports?
Hvordan sikrer vi fri konkurrence mellem operatører på havnene, herunder hvorledes det undgås, at operatører ender med monopol på bestemte ydelser med f.eks. højere priser til følge?
Hvordan sikrer vi, at havnene fortsat kan bidrage til lokal vækst og skabelse af arbejdspladser? Eksempelvis ved at havne må involvere sig i nye aktiviteter, som lokalt er nødvendige for f.eks. virksomheder med tilknytning til havne, og som ingen private operatører ønsker at løfte eller vil løfte i tilstrækkeligt omfang?
Hvordan kan vi optimere strukturen i havnesektoren, herunder overgang mellem de enkelte organisationsformer, og hvad skal der til for, at organisationsformerne lever op til de ønsker, der oprindeligt var ved vedtagelse af havneloven, f.eks. flere a/s-havne?
Hvordan kan havnene spille ind i regeringens udspil til ”Vækst og udvikling i hele Danmark” med forslag til liberalisering af planloven og strandbeskyttelseslinjen sammenholdt med fortolkning af ”havnerelateret virksomhed” i havneloven?
Hvordan sikres fornuftige lånemuligheder for alle erhvervshavne, uanset organisations- og ejerform?
Endelig er det værd at få kigget på administration af de forskellige organisationsformer i havneloven, herunder regnskabsklasser, bestyrelsessammensætning, funktionsperiode og honorar samt direktionsansættelse.
Til havnedagen er repræsentanter fra alle danske erhvervshavne inviteret til at give deres besyv med direkte over for ministeren. Både i en paneldebat og ved gruppearbejder i løbet af dagen.
Kilde: Danske Havne
Sådan indleder transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt sin invitation til havnedagen, der finder sted i dag 29. februar i Aarhus Havn. Formålet med havnedagen er at få en bred debat med branchen om, hvordan havneloven kan gøres bedre og opfylde målsætningen om effektive og konkurrencedygtige havne. Hvis der er indlysende elementer i loven, som alle deltagere kan blive enige om at justere, er ministeren villig til at se på det.
Danske Havne har siden efteråret 2014 arbejdet målrettet med forslag og eksempler som input til en ny og/eller forbedret havnelov. Danske Havne har blandt andet foreslået følgende til debat og som oplæg til havnedagen i Aarhus:
Hvad skal der til for, at vi kan få mere kommunalt samarbejde på tværs af kommunegrænser – driftssamarbejde og mulighed for at drive andre havne, herunder sammenhængen til transportcentre/dry ports?
Hvordan sikrer vi fri konkurrence mellem operatører på havnene, herunder hvorledes det undgås, at operatører ender med monopol på bestemte ydelser med f.eks. højere priser til følge?
Hvordan sikrer vi, at havnene fortsat kan bidrage til lokal vækst og skabelse af arbejdspladser? Eksempelvis ved at havne må involvere sig i nye aktiviteter, som lokalt er nødvendige for f.eks. virksomheder med tilknytning til havne, og som ingen private operatører ønsker at løfte eller vil løfte i tilstrækkeligt omfang?
Hvordan kan vi optimere strukturen i havnesektoren, herunder overgang mellem de enkelte organisationsformer, og hvad skal der til for, at organisationsformerne lever op til de ønsker, der oprindeligt var ved vedtagelse af havneloven, f.eks. flere a/s-havne?
Hvordan kan havnene spille ind i regeringens udspil til ”Vækst og udvikling i hele Danmark” med forslag til liberalisering af planloven og strandbeskyttelseslinjen sammenholdt med fortolkning af ”havnerelateret virksomhed” i havneloven?
Hvordan sikres fornuftige lånemuligheder for alle erhvervshavne, uanset organisations- og ejerform?
Endelig er det værd at få kigget på administration af de forskellige organisationsformer i havneloven, herunder regnskabsklasser, bestyrelsessammensætning, funktionsperiode og honorar samt direktionsansættelse.
Til havnedagen er repræsentanter fra alle danske erhvervshavne inviteret til at give deres besyv med direkte over for ministeren. Både i en paneldebat og ved gruppearbejder i løbet af dagen.
Kilde: Danske Havne