Krisen rammer koreanske giganter hårdt
Den sydkoreanske skibsbygningsindustri er i øjeblikket hårdt ramt af, at ordretilgangen nærmest helt er stoppet på grund af nedgang i oliepriserne og den søværts transport. Og det står endnu værre til i shippingindustrien, hvor langtidskontrakter med høje rater fører til store tab, da de internationale fragtrater er faldet med mere end 25 procent alene i 2016.
Den sydkoreanske regering har advaret Hyundai Merchant Marine og Hanjin Shipping om, at de vil blive sat under administration, hvis de ikke opnår en aftale om chartering per midt-maj.
Regeringen har ligeledes bedt skibsværfter, bl.a. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og Samsung Heavy Industries, om selv af tage store skridt for at afhjælpe situationen. Det kunne f.eks. være yderligere afskedigelser. Derfor planlægger DSME i første omgang afskedigelsen af yderligre 3200 medarbejdere.
Den 26. april holdt regeringen et møde i Seoul, ledet Financial Services Commissions (FSC) formand, Lim Jong-ryong, for at diskutere løsninger på, hvordan skibsbygnings- og shippingindustrien kan omstruktureres. Regeringen og kreditorer søger at hjælpe rederierne via bl.a. reducerede rentebetalinger og fonde. Dette dog under forudsætning af, at de møder kravene om reducerede charterrater m.m.
Kilde: Businesskorea/LSH