23948sdkhjf

Grøn søfart til debat i Europa-Parlamentet

Hvordan kommer Europa i retning af renere brændstoffer i transporten? Det var hovedspørgsmålet, da dansk og svensk søfart sammen satte fokus på udfordringen i Europa-Parlamentet tirsdag med blandt andet LNG som en løsning. Det kom blandt andet frem, at EU har støttet omstillingen til LNG med næsten 300 mio. euro.

En af dagens værter var det danske medlem af parlamentet Ole Christensen (S). Han satte i sin velkomst fokus på en af ambitionerne i EU's tilgang til LNG. Der skal således være infrastruktur på plads i 2025, så man til den tid skal kunne tanke LNG i de mange udpegede ”core ports” i EU.

”Det handler lidt om hønen eller ægget. Vi skal både have rederne til at sejle på LNG, samtidig med at vi skal udvikle en LNG-infrastruktur, så det giver mening for både redere og havnene. For mig er det både og – vi bliver nød til at arbejde på begge fronter,” konstaterede Ole Christensen (MEP, S) ved arrangementet.

Andre deltagere ved arrangementet var det Skagen-opererede rederi Terntank, som fortalte om deres EU-støttede projekt:

”95 procent af vores omsætning er i den nordeuropæiske SECA (Nordsøen og Østersøen), og derfor ville vi særlig gerne gå forrest. Vi valgte LNG – og det skete i tæt samarbejde med vores kunder, olieselskaberne, som ønsker at være på forkant på dette punkt. Nu er vi så langt, at det første skib skal testes på havet den 18. maj, og vi forventer det leveret fra Kina i juni,” fortalte Dick Höglund, finanschef i Terntank, om de nybyggede skibe, som kun er gjort mulige via støtte fra EU’s midler til udvikling af grøn transport.

Kilde: Danmarks Rederiforening
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047